Parlamentul European lovește producătorul român Dacia cu o măsură de promovare a mașinilor sigure, care au obținut cinci stele la testele EuroNCAP. Dacia Sandero și Logan nu au reușit să obțină decât două stele.
Intră în Galeria FOTO
Pentru mulți, nivelul de siguranță al mașinilor reprezintă doar un efort de marketing și nicidecum un criteriu de cumpărare. Este motivul pentru care Dacia nu simte nevoia să doteze mașinile sale cu sisteme avansate de siguranță, susținând că pentru clienții mărcii acestea nu sunt importante.
Problema este că acestea vor deveni mult mai importante în curând. Parlamentul European a adoptat o rezoluție prin care cere guvernelor și asiguratorilor să stimuleze achiziția de mașini sigure prin oferirea de stimulente fiscale și reduceri la asiguratori pentru cele mai sigure mașini. Asta înseamnă că oamenii nu se vor mai mulțumi să cumpere cea mai ieftină mașină, ci va lua în calcul și avantajele pe termen lung ale cumpărării unei mașini mai scumpe, dar mai sigure.
Măsura lovește direct în producătorul român Dacia, ale cărui modele se mulțumesc cu rezultate mediocre în domeniul siguranței. Dacia Sandero și Logan au obținut doar două stele la testele EuroNCAP, iar recent lansatul Jogger, care folosește aceleași tehnologii, va obține, cu siguranță, rezultate similare.
„Pasagerii autoturismelor care au primit cinci stele la ultimele teste din Programul european pentru evaluarea vehiculelor noi (Euro NCAP) au avut un risc de deces cu 68% mai mic și un risc de rănire gravă cu 23% mai mic decât cel al pasagerilor din autovehiculele care au primit două stele”, se arată în rezoluția Parlamentului European adoptată miercuri.
Din acest motiv, europarlamentarii „invită statele membre să ofere stimulente fiscale și solicită asigurătorilor privați să ofere sisteme atractive de asigurare auto pentru achiziționarea și utilizarea de vehicule cu cele mai înalte standarde de siguranță; invită Comisia să revizuiască legislația privind etichetarea automobilelor pentru a include informații suplimentare la punctul de vânzare și în format digital cu privire la ratingul de siguranță al vehiculelor noi”.
Dintre toate mărcile auto comercializate pe continentul european, Dacia ar fi cea mai afectată de aceste măsuri. Modelele Dacia au țintit în mod tradițional trei stele EuroNCAP, iar generația anterioară Sandero a obținut, în 2013, chiar patru stele. Gama actuală însă a pierdut lupta cu tehnologia, iar noile Sandero și Logan au numai două stele, în timp ce Duster are trei stele, dar obținute conform criteriilor din 2017, mult mai relaxate. Dacă ar fi retestat după standardul 2021, Duster ar obține cu greu cele două stele ale fraților mai mici din gamă.
Mașinile Dacia ar putea pierde astfel stimulentele fiscale, cum ar fi beneficiile programului Rabla, iar asigurările pentru șoferii de Dacia vor fi mai scumpe. În absența programului Rabla, vânzările Dacia vor suferi grav, având în vedere că marca românească este unul dintre principalii beneficiari ai acestui program.