Legea care interzice comercializarea mașinilor noi cu motor pe benzină sau motorină a fost aprobată. Măsura va intra în vigoare din 2035.
Parlamentul European a votat pentru aprobarea legii care interzice utilizarea motoarelor pe benzină, diesel și hibride pe mașinile de pasageri și vehicule comerciale ușoare din 2035. Producătorii nu vor mai putea comercializa mașini care au în componența lor motoare termice.
Conform publicației britanice Autocar, legea, care prevede ca producătorii să obțină o reducere de 100% a emisiilor de CO2 pentru mașinile noi vândute în Uniunea Europeană până în 2035, a primit 340 de voturi pentru, 279 împotrivă și 21 de abțineri. De asemenea, aceasta stabilește un obiectiv intermediar de reducere cu 55% a emisiilor de CO2 pentru mașini (comparativ cu nivelurile din 2021) și cu 50% pentru vehiculele comerciale până în 2030.
Brandurile care produc volume mici de mașini, vorbim aici de volume cuprinse între 1000 și 10.000 de mașini noi sau 1000 până la 22.000 de autoutilitare noi pe an, pot primi o derogare de la reguli până la sfârșitul anului 2035. Cei care înregistrează mai puțin de 1000 de vehicule noi anual vor continua să fie scutiți ulterior.
Până în 2025, Comisia Europeană va prezenta metodologia pentru evaluarea și raportarea emisiilor de CO2 pe durata de viață a noilor autoturisme și autoutilitare. Ulterior, la fiecare doi ani, va publica un raport pentru a evalua progresul Uniuni Europene în direcția mobilității rutiere cu emisii zero. Până în decembrie 2026 va monitoriza și decalajul dintre limitele de emisii stabilite legal și datele reale despre consumul de combustibil și energie. De asemenea, va elabora o metodologie pentru ajustarea emisiilor specifice de CO2 ale producătorilor.
Legislația a fost aprobată în octombrie 2022 și va fi acum trimisă Consiliului Uniunii Europene pentru aprobare oficială. Acest lucru va avea loc în următoarele săptămâni.
În Germania, acolo unde autoritățile își doresc abolirea cât mai urgentă a acestor motoare convenționale, BMW s-a confruntat cu o situație presantă. Deutsche Umwelthilfe, una dintre cele mai importante organizații de mediu din Germania, a vrut să impună celor de la BMW să nu mai producă motoare cu ardere internă după anul 2030. Producătorul a reacționat la acestea și a mers în instanță, acolo unde și-a câștigat dreptul de a-și derula producția de mașini în mod normal.
Nu doar BMW se confruntă cu o asemenea problemă. Organizația menționată a acționat în instanță și contra Mercedes-Benz pe aceeași. Cu toate acestea, dosarul a fost însă scos de pe rol din cauza lipsei de dovezi.