Parlamentul dă undă verde plagiatului în domeniul auto?!
Protecţia asupra desenelor şi modelelor componentelor vizibile ale vehiculelor va fi eliminată
„Protecţia acordată desenelor şi modelelor nu este valabilă în cazul unui desen sau model încorporat sau aplicat unui produs de schimb vizibil, care constituie parte componentă a unui vehicul rutier şi care este utilizat exclusiv pentru repararea vehiculelor de către operatori autorizaţi, în scopul redării aspectului iniţial al acestora”, se arată în textul actului normativ.
Printre componentele vizibile ale autovehiculului se numără elementele de caroserie, farurile, oglinzile, barele de protecţie etc. Prevederea nu se aplică în cazul în care produsul de schimb vizibil este introdus pe piaţă în alt scop decât acela de a fi utilizat pentru repararea vehiculelor de către operatori autorizaţi.
De asemenea, actul normativ prevede că eliminarea dreptului de proprietate asupra componentelor de caroserie se aplică numai în condiţia în care beneficiarii primesc de la operatorul autorizat informaţiile corespunzătoare cu privire la originea produsului utilizat pentru reparare, astfel încât aceştia să accepte sub semnătură, în deplină cunoştinţă de cauză, dintre produsele concurente oferite de operatorul respectiv pentru reparaţii.
Modificările se aplică doar produselor de schimb introduse pe piaţă după momentul în care marca şi tipul vehiculului respectiv este introdus pe piaţă de către titularul dreptului privind desenul sau modelul ori cu acordul acestuia.
Industria auto contestă eliminarea protecţiei componentelor
Reprezentanţii industriei auto susţin că suspendarea protecţiei de proprietate asupra designului componentelor auto vizibile va avea ca efect intrarea pe piaţă a produselor de slabă calitate, însă distribuitorii de piese consideră că va fi urmată de stimularea competitivităţii în preţuri şi calitate
„Practic, proiectul dă dreptul oricui să producă şi să distribuie componente vizibile ale maşinii fără niciun fel de acord de la constructorul de automobile. Nu mi se pare corect, întrucât aceste componente, de la elementele de caroserie până la faruri sau mânere de portiere, dau identitatea maşinii, personalizare care aparţine costructorului”, a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia. El consideră că noul act normativ va facilita intrarea pe piaţă a componentelor de calitate inferioară, care ar putea duce la scăderea gradului de siguranţă rutieră.
Reprezentanţii Automobile Dacia au trimis Camerei Deputaţilor o adresă prin care solicitau eliminarea amendamentului prin care s-a renunţat la protecţia acordată desenelor şi modelelor componentelor vizibile ale autovehiculelor.
„Legalizarea reparării maşinii prin utilizarea de piese sub standardul de calitate şi funcţionalitate prevăzut de constructor, pe baza simplului acord dat de proprietarul autovehiculului reparat, afectează grav interesul public de protecţie al celorlalţi participanţi la trafic, iar acest interes nu poate fi tranzacţionat între proprietarul autovehiculuiuli şi reparator.
De exemplu, o bară de protecţie sau alt element al caroseriei care este destinat reparării sau înlocuirii trebuie să aibă aceleaşi calităţi fizice tehnice şi dinamice cu cele pe care autovehiculul le are din construcţie. În caz contrar, o bară de protecţie care are doar acceaşi formă, dar care nu îndeplineşte caracteristicile piesei de origine, va pune în pericol viaţa pasagerilor şi a celorlalţi participanţi la trafic”, se arată în scrisoarea trimisă autorităţilor.
Distribuitorii spun că măsura va stimula piaţa
Pe de altă parte, reprezentanţii Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR) afirmă că modificarea legislativă va avea efecte pozitive asupra pieţei de profil pentru că încurajează competitivitatea. „Această măsură elimină monopolul şi liberalizează piaţa de componente auto vizibile. Până acum, preţul acestor elemente era dictat de constructorul auto, iar clienţilor nu li se oferea nicio alternativă pentru alte produse şi preţuri corecte. Amendamentul adus va stimula piaţa pieselor de profil”, a afirmat Adrian Ionescu, membru în cadrul ADPAR.
El susţine că, la fel ca în cazul pieselor de schimb de sub capotă, producătorii independenţi oferă componente de calitate, uneori superioară celor fabricate de constructor. „Producţia şi distribuţia de componete nu este lăsată la voia întâmplării. Producătorii independenţi de componente vor trebui să treacă prin nişte rigori tehnice, vor trebui să obţină certificări de produse de la Registrul Auto Român. Este normal că orice firmă care are noi produse vrea să se poziţioneze pe piaţă, lucru pe care nu îl poate face decât prin afirmare din punct de vedere calitativ”, a spus Ionescu.
Explicaţile APIA şi situaţia din ţările Uniunii Europene
Anterior adoptării noilor prevederi legale, reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) au transmis Camerei Deputaţilor o scrisoare prin care solicitau suspendarea proiectului de modificare a ordonanţei.
„Din punct de vedere al producătorilor, măsura va lipsi industria auto de recuperarea unor investiţii creative, va descuraja inovarea şi investiţiile în cercetare şi dezvoltare. De asemenea, APIA consideră că va duce la reducerea locurilor de muncă din sector. Un allt aspect este scăderea gradului de siguranţă rutieră al autovehiculelor care vor avea componente care nu respectă prevederile constructorului auto, precum capote care nu se comportă corespunzător în caz de accident, ori bare de protecţie care nu asigură preluarea corespunzătoare a şocului”, se arată în scrisoare.
APIA mai arată că, în anul 2004, Comisia Europeană a emis o propunere de modificare a directivei prin care se avea în vedere eliminarea, la nivel european, a proteţiei pentru piesele auto, însă nu a întrunit votul Consiliului european, fiind suspendată.
Printre ţările în care este în vigoare protecţia designului componentelor vizibile se numără Franţa, Germania, Cehia, Slovacia, Austria, Suedia şi Danemarca, iar printre cele care au renunţat la acestă prevedere sunt Marea Britanie, Spania, Italia sau Polonia.