Pană de cauciuc: Cum se schimbă roata corect și ce obligații are șoferul

Autor: Radu Țuțulan 12 iul. 2024 Știri auto
Pană de cauciuc: Cum se schimbă roata corect și ce obligații are șoferul

Se poate întâmpla, când îți e lumea mai dragă, să faci pană de cauciuc. Așa că e important să știi ce trebuie să faci într-o astfel de situație, cum se schimbă roata corect și, mai ales, ce obligații legale ai.

Conform legii, toți șoferii trebuie să aibă în mașină un stingător auto, o trusa medicală și două triunghiuri reflectorizante. Toate acestea fac parte din kitul de siguranță, obligatoriu.

Dar, pe lângă acestea, mulți conducători au și o roată de rezervă, un cric și o coarbă.

Roata de rezervă este obligatorie?

Șoferii nu sunt obligați să aibă în mașină o roată de rezervă, nici cric, nici coarbă sau cheie de deșurubat prezoane.

De asemenea, nici cablurile de auto, utile în cazul în care se descarcă bateria și trebuie să iei curent de la altă mașină, nu sunt obligatorii. Așa cum nici șufa (chingă de tractare), trusa de scule sau lanțurile antiderapante nu sunt necesare.

Dar toate se pot dovedi utile în cazul în care rămâi în pană cu mașina ori apare o defecțiune.

Ce faci dacă ai pană de cauciuc

În momentul în care ai făcut pană de cauciuc, mașina începe să vibreze și vei auzi un zgomot destul de puternic. Practic, janta strivește anvelopa de asfalt și preia fiecare denivelare a solului.

Când se întâmplă asta, trebuie să te oprești imediat. Încearcă să scoți mașina în afara drumului sau, dacă nu e spațiu suficient, cât mai aproape de marginea șoselei.

Activezi luminile de avarie și te asiguri că mașinile din spate te-au văzut. Când poți să cobori în siguranță din mașină, trebuie să faci o inspecție vizuală rapidă a vehiculului, pentru a identifica unde e problema

Dacă ai constatat că, într-adevăr ai pană, trebuie să montezi triunghiurile reflectorizante.

La ce distanță se pun triunghiurile reflectorizante

Conform legii, șoferii trebuie să aibă în permanență două triunghiuri reflectorizante în mașină.

Atunci când ai rămas cu mașina în pană pe marginea drumului, trebuie să montezi aceste semne de avertizare.

Triunghiurile reflectorizante se pun atât în spatele mașinii, cât și în față, la o distanță de cel puțin 30 de metri față de mașină. Pentru mai multă siguranță, e indicat să le montezi chiar la 50-60m.

Dacă ești pe drum de mare viteză, poți pune chiar 2 triunghiuri în spatele mașinii, unul la 50m, iar celălalt la 100 m.

Ele se vor amplasa în linie cu farul și stopul dinspre centrul drumului. Dar pentru mai multă siguranță, ar fi bine ca triunghiurile să fie așezate mai în exteriorul mașinii. Astfel încât șoferii care vin din spate să ocolească vehiculul la cel puțin 50-80 cm.

Dacă roata care trebuie schimbată e pe partea cu șoseaua, atunci triunghiurile trebuie puse la cel puțin 1 metru în lateralul mașinii.

Cum se schimbă roata corect la o mașină

După ce și-ai luat toate măsurile de precauție de mai sus, trebuie să decizi dacă vei înlocui singur roata, sau chemi o echipă de depanare.

Pentru a schimba roata la o mașină, trebuie să ai:

  • cric;
  • cheie de deșurubat prezoane (coarbă);
  • o roată de rezervă.

De asemenea, e important ca mașina să se afle pe o suprafață cât mai plană. Altfel, riști ca vehiculul să alunece de pe cric.

Cum se schimbă roata corect la o mașină:
  1. deșurubezi prezoanele de la roata la care ai făcut pană;
  2. ridici mașina pe cric;
  3. dai jos roata la care ai pană;
  4. pui roata de rezervă în locul roții la care ai făcut pană;
  5. înșurubezi prezoanele cu mâna, doar cât să de asiguri că roata rămâne pe poziție;
  6. cobori cricul până când roata atinge ușor solul și te asiguri că aceasta a rămas în poziția corectă;
  7. dacă roata s-a deplasat, ridici din nou mașina pe cric, o reașezi și reiei operațiunea de la pasul 5;
  8. dacă roata a rămas pe poziție, poți coborî de tot mașina pe sol
  9. Scoți cricul
  10. Strângi prezoanele cât poți de tare (inclusiv te poți urca cu un picior pe cheie).

Dar, dacă spațiul nu îți permite sau ești într-o zonă periculoasă, atunci e indicat să ceri ajutorul unei firme de depanări. Aceasta va remedia problema pe loc sau va transporta mașina într-o zonă sigură sau chiar la o vulcanizare.

E adevărat, va costa câteva sute de lei, dar e mult mai importantă siguranța ta. Plus că, dacă mașina va cădea de pe cric sau roata nu a fost bine prinsă, daunele pot fi mult mai costisitoare.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide