Ministerul Transporturilor a prezentat publicului „pachetul Drulă” pentru regiunea Olteniei. Acesta nu prevede construcție niciunei autostrăzi, ci doar a trei drumuri rapide, dintre care două drumuri expres.
Pentru respectarea adevărului istoric, mărturisim că am schimbat denumirea pachetului de investiții în infrastructură prezentat de Ministerul Transporturilor miercuri. Acesta se cheamă oficial „pachetul Oltenia”. Toate regiunile României au nevoie de infrastructură modernă, recunoaște ministrul transporturilor Cătălin Drulă. Numai că, în acest moment, regiunea de vest a țării este favorizată de necesitatea unor conexiuni rapide a României cu celelalte țări din vestul Europei.
Ministerul transporturilor pregătește șase proiecte rutiere pentru regiunea Olteniei. Unele dintre acestea sunt deja în derulare, iar pentru celelalte încep pregătirile pentru a putea începe lucrările în perioada următoare. Este vorba de două drumuri expres (Craiova – Pitești și Craiova – Târgu Jiu), două variante ocolitoare (Târgu Jiu și Craiova Sud), un drum rapid, orice ar însemna acest lucru (Craiova – Lugoj) și reabilitarea drumului național DN66 Târgu Jiu – Petroșani, prin Defileul Jiului.
Craiova este văzut ca un hub de infrastructură în zona Olteniei, aflat în centrul unei viitoare rețele de drumuri de viteză. Iată toate proiectele de infrastructură rutieră așa cum au fost prezentate acestea de ministrul Drulă pe pagina sa de Facebook.
S-a semnat contractul pentru proiectarea „la cheie” (studii geotehnice, arheologice, topografice, de mediu, avize, acorduri, autorizații) pentru drumul expres Craiova – Târgu Jiu (cu o lungime de circa 100 km).
Acesta va uni două dintre cele mai importante municipii din Oltenia. Este legătura Gorjului la rețeaua de drumuri rapide a României, dar beneficiile acestei noi legături se extind spre Valea Jiului/Petroșani, Mehedinți/Baia de Aramă și alte zone.
Contractul valorează 20 de milioane de lei și beneficiază de finanțare europeană, iar durata acestuia este de 24 de luni (14 luni studiu de fezabilitate, 3 luni autorizație de construire, 3 luni proiectul tehnic, 4 luni pregătirea documentației pentru licitația de execuție).
Drumul expres are separatoare de sens, 2 benzi pe sens, noduri denivelate și nu mai tranzitează localitățile.
Lotul 1 al drumului expres Craiova – Pitești este de acum deblocat integral, astfel că lucrările pot începe și pe ultimii kilometri ai tronsonului. Guvernul a adoptat în ședința de miercuri o hotărâre pentru exproprierea ultimilor 3 km ai lotului.
Pe tronsonul 2, de 40 km, lucrările sunt la 65% stadiu fizic, constructorul lucrează din plin și până la finalul anului această variantă ocolitoare pentru municipiile Balș și Slatina va fi dată în trafic.
Pe tronsonul 3, de 31,7 km, s-a emis săptămâna trecută autorizația de construire, lucrările urmând să se finalizeze în 2022, iar pe tronsonul 4 se așteaptă soluționarea contestațiilor pentru a putea semna contractul de execuție.
Pe acest sector s-a dat startul lucrărilor la începutul lui martie. Proiectul este mult întârziat, după ce lucrările au fost abandonate la 40% stadiu fizic în urma rezilierii din 2018 a contractului anterior. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în februarie. Anul viitor, conform contractului, cei 20 de km ai centurii vor fi gata.
În această primăvară va fi lansată licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al drumului rapid Craiova – Lugoj, pe o lungime de aproximativ 250 km. Astfel, Oltenia și sudul țării vor fi conectate la rețeaua europeană de transport rutier.
Proiectul de 10 km se află în licitație pentru construcție – procesul a fost demarat în 19 februarie și la finalul lunii ar trebui să avem deja ofertele depuse. Conform contractului, perioada pentru execuția lucrărilor este de 15 luni, iar valoarea acestuia este estimată la 142 de milioane de lei.
Finalizarea DN 66 Tg. Jiu – Petroșani, în Defileul Jiului, a intrat în linie dreaptă. Acum trei săptămâni au început lucrările pentru construcția unui pod nou peste Râul Jiu și a unei parcări în apropierea Mănăstirii Lainici, vitală pentru fluidizarea traficului din zonă.
Este interesant că nu toate aceste proiecte se regăsesc în programul de guvernare, așa cum a fost anunțat acesta la finalul anului trecut. Spre exemplu, în acest program nu apar nici Centura Craiovei, nici drumul expres Craiova – Târgu Jiu și nici „drumul rapid” Craiova – Lugoj.