OSCar eO – prima maşină electrică în Raliul Dakar
De la început trebuie precizat că nu vorbim de vreun constructor foarte cunoscut, care vrea să promoveze maşinile electrice prin intermediul celei mai dificile curse din lume, Raliul Dakar. Nu este vorba nici despre Renault, nici despre Volkswagen, nici despre BMW.
Vorbim despre o echipă privată din Letonia: mica firmă de motorsport OSC, condusă de Andris Dambis, inginer şi pilot de raliuri. Acesta a decis să răspundă unei noi provocări, prin urmare a realizat modelul OSCar eO în parteneriat cu Winston Battery şi specialistul în suspensii Donerre Suspension.
Mica echipă Rally Raid Team Latvia va participa la Dakar 2012 într-o categorie specială, care, deşi a fost creată acum câţiva ani pentru maşini cu propulsie neconvenţională, nu a atras interesul echipelor până acum. Însă accentul pus pe maşinile electrice i-a făcut pe oficialii Dakar să acorde o atenţie deosebită proiectului letonilor.
Bateriile pe care le va furniza compania Winston Battery vor fi produse în China, letonii considerând că respectă cel mai bine specificaţiile necesare. Maşina va fi echipată cu două motoare electrice, a căror putere combinată ajunge la 180 kW (245 CP), iar viteza maximă a maşinii va atinge 140 km/h. Ca o particularitate, motoarele electrice au o funcţie de creştere a puterii, pentru foarte scurte perioade de timp, până la 315 kW (428 CP), pentru depăşirea obstacolelor foarte grele.
Autonomia maximă asigurată de baterii se cifrează la maximum 150 km în condiţii grele şi de aproape 300 km în condiţii normale de teren. Totuşi, pentru că etapele din Dakar sunt mult mai lungi, OSCar eO va beneficia de un sistem „range extended” – un motor termic de origine Nissan va prelua rolul de generator, iar rezervorul de combustibil va avea 200 de litri, asigurând producerea de energie suficientă pentru câteva sute de kilometri.
O idee inedită pentru recuperarea energiei este adusă de specialistul Donerre Suspension: bateriile pot fi încărcate folosindu-se energia electrică produsă de mişcările oscilatorii ale amortizoarelor, la compresia şi decompresia acestora, o soluţie care se speră că îi va convinge şi pe marii constructori auto pentru introducerea în producţia de serie pentru maşinile electrice normale.
Rămâne să urmărim cum se va comporta OSCar eO de-a lungul celor 9.000 km din cursa Dakar 2012, maşina fiind, practic, un adevărat laborator în condiţii grele pentru tehnologia maşinilor electrice. Sperăm că rezultatele letonilor vor trezi interesul marilor constructori şi vor contribui la evoluţia cât mai rapidă a tehnologiei.