Opel este preluată de către Magna oficial

Publicat: 10 09. 2009, 17:12

General Motors a anunţat că acţionarul majoritar al
Opel/Vauxhall va fi concernul canadian Magna, împreună cu Sherbank,
consorţiul rus din spatele companiei canadiene. În următoarele
săptămâni se vor finaliza şi detaliile acestei tranzacţii, cea mai
importantă pe plan european în această perioadă de criză
economică.

Acţionarul principal, Magna/Sherbank, va deţine 55% din
acţiunile Opel/Vauxhall (faţă de 65%, cât era stipulat într-o
înţelegere formală anterioară), sindicatele vor deţine 10% din
acţiuni, iar restul de 35% din acţiuni vor rămâne în portofoliul
General Motors.

Atât conducerea GM şi Opel, cât şi noii acţionari majoritari, au
ajuns la un consens cu liderii de sindicat, în vederea acceptării
anumitor condiţii ţinând de restructurarea Opel. Totuşi, cele
50.000 de locuri de muncă de la fabricile Opel/Vauxhall din Europa
se pare că vor rămâne viabile – ceea ce nu poate decât să bucure
guvernul german, această veste atârnând greu în iminenta campanie
electorală pentru alegerile din Germania.

Conform acordului, General Motors îşi va continua parteneriatul
tehnologic cu Opel, următoarele generaţii de modele urmând a fi
lansate pe piaţă în sistem de joint-venture – GM aplicând acest
sistem în multe alte ţări de pe glob. Insignia, noul Astra sau
viitorul Ampera sunt maşini care reprezintă o bază foarte solidă
pentru dezvoltarea ulterioară a companiei Opel.

Ultimele două zile au fost cele mai aprinse din cadrul
negocierilor care au durat câteva luni, în principal din cauza
temerilor GM că noul proprietar va transfera tehnologia GM spre
producătorul GAZ, al doilea jucător de pe piaţa auto din Rusia şi
principalul concurent pentru Chevrolet, vârful de lance al GM în
Rusia şi Europa de Est. De asemenea, pentru ca GM să asigure un
viitor pentru Opel, ar fi avut nevoie de peste 6 miliarde USD, ceea
ce i-a făcut pe oficialii americani să încline balanţa către
soluţia falimentului Opel. Însă acest lucru ar fi însemnat un
dezastru pentru guvernul german, care se bazează pe aproape 25.000
de votanţi (jumătate din locurile de muncă ale Opel/Vauxhall sunt
în Germania).

Deocamdată, se poate spune că 10 septembrie 2009 marchează o
nouă etapă, foarte importantă, în istoria Opel: salvarea de la
faliment şi pornirea pe un nou drum, sub conducerea
Magna/Sherbank.