Doi cercetători japonezi, unul din partea Toyota, celălalt din partea Universităţii Tehnice din Toyohashi, se ocupă cu un proiect foarte ambiţios: alimentarea cu energie electrică a maşinilor electrice în timp ce acestea merg. O idee care, conform japonezilor, este nu doar fezabilă, ci ar implica şi costuri mai reduse decât o autostradă solară, de exemplu.
Principiul este inedit datorită simplităţii sale: maşinile electrice în mişcare ar urma să fie încărcate prin undele radio transmise de şoseaua pe care rulează. Este vorba despre o evoluţie a sistemului de încărcare prin inducţie, care foloseşte bobine şi transferul de energie prin intermediul câmpului magnetic (soluţii pe care unele firme le testează experimental).
În cazul de faţă, japonezii aplică principiul mai simplu al condensatorului electric – între două plăcuţe din metal, plasate la o anumită distanţă şi între care se găseşte un material izolator, se poate acumula o anumită cantitate de energie. Experimentul presupune plasarea sub asfalt a unor plăci metalice transmiţătoare, iar janta este special concepută, astfel încât pneul preia rolul de material izolator.
Prin mişcarea roţii, se produce energie electrică între cele două plăci metalice (din asfalt, respectiv din jantă), iar senzorii speciali recuperează această energie electrică şi încarcă bateriile. Primele rezultate experimentale se anunţă foarte optimiste, cercetătorii remarcând pierderi de energie de circa 20%, ceea ce înseamnă un randament foarte bun al acestei soluţii.
Totuşi, până la punerea în practică a acestei idei, japonezii declară că mai trebuie studiate şi puse la punct probleme ţinând de tensiunea necesară sau interferenţele care afectează aparatura şi echipamentele electronice de la bordul maşinii.
Însă este destul de clar că vorbim de o tehnologie mult mai simplă şi mai puţin costisitoare decât propunerile de până acum, care, dacă problemele vor fi surmontate, ar putea fi pusă în practică foarte rapid, în doar câţiva ani (dacă ne luăm după prognozele optimiste). În plus, tehnologia maşinilor electrice nu presupune modificări prea mari pentru a se adapta noilor sisteme.