O investigație Reuters arată că software-ul Tesla de estimare a autonomiei a fost manipulat
O investigație realizată de Reuters a scos la iveală că autonomia mașinilor Tesla nu a fost reală, ci era modificată din calculator pentru a-i face pe șoferi să creadă că pot conduce mai mulți kilometri cu ”un plin”, decâ puteau parcurge în realitate.
În urmă cu aproape 10 ani, americanii de la Tesla se pare că au manipulat afișajele de pe tabloul de bord al mașinile sale electrice pentru a oferi previziuni ”plăcute” despre cât de departe pot conduce proprietarii înainte de a trebui să reîncarce, scriu cei de la Reuters, citând o sursă din interiorul companiei.
Iar în momentul în care producătorul de automobile a fost inundat, anul trecut, de plângeri ale proprietarilor, care cereau ca mașinile să fie verificate pentru că se descarcă prea repede, Tesla a creat o echipă specială pentru a anula programările de service. Constructorul cu sediul în Austin, Texas, a decis că această măsură este necesară după ce a fost inundat cu programări de service de la clienții care se așteptau la performanțe mai bune, pe baza estimărilor privind autonomia.
Sute de programări anulate, săptămânal
Surse din interiorul Tesla au declarat pentru Reuters că această echipă anula uneori și câteva sute de programări săptămânal, iar angajații erau apreciați în funcție de numărul mediu de programări anulate în fiecare zi. Producătorul de autovehicule electrice economisea aproximativ 1.000 de dolari pentru fiecare programare anulată.
Practic, problema de care Tesla se chinuie să scape a fost cauzată în mod conștient chiar de conducerea companiei, scriu jurnaliștii. Algoritmul central al mașinii afișa un număr mai mare de kilometri pe care aceasta îi poate parcurge cu un “plin”, imediat după încărcare.
Apoi, același algoritm corecta autonomia, pe măsură ce mașina consuma bateria. Astfel, ajungea foarte rapid la mai puțin de 50% din capacitatea afișată și abia din acel moment începea să indice real distanța pe care o mai poate parcurge mașina până se epuizează bateria.
Opinia unui șofer de Tesla
„Ne uităm la autonomie și, literalmente, aceasta scădea văzând cu ochii”, a declarat pentru jurnaliștii britanici Alexandre Ponsin, un șofer din Statele Unite ale Americii.
Bărbatul a plecat într-o călătorie împreună cu familia, în Colorado – California, la volanul unei Tesla Model 3, nou nouț. Se aștepta să parcurgă măcar distanța pe care producătorul o anunța: 560 de kilometri cu o baterie complet încărcată. Curând a realizat că obține mai puțin de jumătate din această autonomie, mai ales când e vreme rece. Fiind convins că are o defecțiune, Ponsin a contactat Tesla și s-a programat la service în California.
Ulterior, a primit două mesaje text. Primul l-a informat că „diagnosticarea la distanță” a determinat că bateria lui este în regulă, apoi în al doilea i s-a transmis „Am dori să vă anulăm vizita”. Ceea ce Ponsin nu știa era că angajații Tesla fuseseră instruiți să împiedice orice client care se plânge de o autonomie redusă să vină cu automobilul pentru service.
De ce modifica Tesla autonomia
”Elon Musk a vrut să arate un număr cât mai mare de kilometri pe care mașinile sale îi pot parcurge cu o încărcare completă. Atunci când cumperi o mașină nouă, cu o autonomie de până la 640 de km, te face să te simți bine, special“, a declarat una dintre persoanele cu informații în cauză, pentru Reuters.
Reuters nu a putut stabili dacă Tesla încă folosește de această strategie. Totuși, persoanele specializate în testarea vehiculelor și autoritățile de reglementare continuă să semnaleze că producătorul american exagerează distanța pe care vehiculele sale o pot parcurge cu o încărcare completă.