În sfârşit apar producători rezonabili. Ce înseamnă rezonabili? Care scot maşini pe care şi le permite oricine. Ok, avem Logan-ul, ce ne trebuie altă maşină pe care ne-o permitem? Oare ne-o permitem toţi? Nu, pentru că trăim în România. Iar dacă ni-l permitem pe accesibilul Logan, trebuie să facem un credit. Şi în 2018, de ce nu am face un credit pentru o maşină electriă făcută de un producător rezonabil, aşa cum spuneam la început?
Aşa am descoperit Sondor, teoretic cea mai ieftină maşină electrică din lume. Dar hai să o luăm ca la şcoală, de la A la S(ondor). Am spus că maşina costă numai 10.000 de dolari? O spunem acum (în condiţiile în care o maşină electrică decentă, cum ar fi Renault ZOE, e 25.000 de euro cu tot cu subvenţia de la Stat). Producătorii i-au pus numai 3 roţi, iar autonomia e de 300 km cu bateriile încărcate complet.
SONDOR, EXTERIOR-INTERIOR, GALERIE FOTO
Sondor a apărut după ce studiile au decretat că până în 2040, piaţa de maşini electrice va ajunge la 32%. Acum e sub 1%. Grupul de ingineri care a făcut maşina are o companie recunoscută pentru începutul ei cu biciclete electrice. Sondor costă puţin pentru că nu are opţiuni inutile. Inginerii care au făcut-o consideră că maşinile electrice de azi au prea multe lucruri şi tehnologie nefolositoare pentru client. Aceasta va fi o mşaină cu componente procurate de la furnizori cu experienţă şi dedicaţi pe dezvoltarea strictă a anumitor subansamble. Cea mai ieftină soluţie electrică se va vinde online, astfel vor fi eliminate costurile suplimentare cu agenţii de vânzări şi întreinerea showroom-urilor. Pentru că are numai 3 roţi, distribuţia lui va fi mai uşoară, precum şi procedurile de înmatriculare. Deocamdată, Sondor e concept şia fost creat după donaţii de 1 milion de dolari pe site-uri de crowdfunding.
Cei care vor să-şi cumpere unul trebuie să facă precomandă cu un avans de 100$. Acum, dacă stăm să ne gândim la cât de aglomerate sunt oraşele peste tot în lume, avem o presimţire că în viitorul mai apropiat decât intuim, toate soluţiile astea cu 2 sau 3 roţi vor bubui şi vor pune mari probleme industriei convenţionale de maşini, aşa cum o ştim. Englezii au făcut o cercetare din care le-a reieşit că până în 2025 vor fi pe Terra mai puţin de 10% propietari de maşini, în timp ce toţi ceilalţi se vor “transporta” dintr-un loc într-altul cu mijloace noi şi performante de transport în comun sau vor avea maşini într-o formă de coproprietate sau alte forme administrative.
Autor Alexandru Banu