Numărul maşinilor cu motoare diesel care circulă pe şoselele din Europa a crescut constant în ultimii ani, iar după 2016 numărul acestora s-a majorat cu 74%, potrivit unei analize realizate de organizaţia Transport & Environment (T&E) de la Bruxelles.
Din acest punct de vedere, România a înregistrat cea mai ridicată rată a importurilor de maşini diesel din regiune. Acest lucru se datorează, pe de o parte, taxării favorabile din ultimii trei ani a maşinilor poluante. Pe de altă parte, faptul că utilizatorii din vestul Europei renunţă la maşinile diesel face ca preţul acestor maşini la second-hand să fie foarte mic, devenind astfel foarte atractive pentru cumpărătorii din ţara noastră.
Nu în ultimul rând, măsurile luate de administraţiile locale pentru limitarea accesului maşinilor poluante în centrele urbane sunt firave, ceea ce face ca impactul maşinilor diesel asupra calităţii aerului din centrele urbane să fie semnificativ.
Analiza T&E relevă o creştere cu 18% a numărului de maşini diesel în ultimele 12 luni şi un salt de 74% din 2016. Calculele se bazează pe date referitoare la vânzările de maşini din 2008 până în prezent,precum şi pe date privind emisiile reale din atmosferă.
Aproape 10 milioane de maşini diesel se află în Germania, 9,8 milioane în Franţa şi 8,5 milioane în Marea Britanie. Împreună cu Italia, Spania şi Belgia, cele şase ţări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE, se menţionează în concluziile analizei de specialitate.
„Principalul motiv pentru creşterea numărului acestor maşini este decizia producătorilor de a-şi maximiza profiturile vânzând în continuare modelele diesel existente în loc de a investi în modele mai curate. Din 2015 când a izbucnit scandalul Dieselgate, primii cinci producători de maşini care au vândut peste două treimi din autovehiculele diesel din UE au înregistrat profituri de peste 140 de miliarde de euro”, sunt de părere realizatorii cercetării.