Nu motorul, ci anvelopele poluează cel mai mult la o mașină
Motoarele cu combustie nu trebuie văzute ca singurele surse de poluare la o mașină. Anvelopele, dar și frânele, poluează cel mai mult la o mașină. Este rezultatul unui studiu Emission Analytics.
Când vorbim de emisiile poluante ale unei mașini, ne gândim aproape întotdeauna la motorul cu combustie și la gazele de eșapament. Pentru că acestea sunt și cele care pot fi văzute cu ochiul liber. Dar există și alte surse de poluare la o mașină, iar mașinile electrice nu sunt cu mult mai curate din acest punct de vedere.
Potrivit studiului realizat de Emission Analytics, poluarea generată de uzura anvelopelor poate fi și de 1000 de ori mai mare decât cea generată de arderea combustibilului într-un motor modern cu combustie internă. Asta înseamnă că o mașină electrică rămâne poluantă, chiar dacă motorul acesteia are emisii zero, din cauza particulelor generate odată cu uzura anvelopelor.
Lucrurile nu stau mai bine în cazul uzurii plăcuțelor de frână. Același studiu reunește toate sursele de particule poluante sub denumirea generică de „Non Exhaust Emissions” (NEE) – emisii care nu sunt rezultate în urma procesului de ardere. Este vorba de particulele eliberate în atmosferă de uzura frânelor, a anvelopelor, a asfaltului, dar și ridicarea în atmosferă a particulelor de praf aflate la suprafața șoselei. Dacă în cazul motoarelor termice există o legislație care reglementează foarte strict emisiile poluante, nu același lucru se poate spune și despre particulele NEE.
Problema este exacerbată de preferința consumatorilor pentru SUV-uri. Mai grele, acestea folosesc anvelope mai mari, dar și componente de frânare mai generos dimensionate. Masa mai mare a SUV-urilor înseamnă că și uzura frânelor și a anvelopelor este mai rapidă, de unde și poluare cu particule mai ridicată.
Potrivit studiului realizat de Emission Analytics, particulele rezultate în urma uzurii anvelopelor și frânelor reprezintă 60% din emisiile PM2.5 și 73% din emisiile PM10 generate de transportul rutier.