Compania japoneză Nissan Motor şi cea franceză Renault au declarat că vor reorienta alianţa auto pe care o formează, în scopul echilibrării acesteia, renunţând la conceptul de preşedinţie atotputernică, dat anterior Carlos Ghosn, informează Reuters.
Înlăturarea lui Carlos Ghosn, fost CEO Renault şi Nissan, creditat cu salvarea companiei Nissan de la faliment în 1999, a provocat incertitudi legatee de viitorul alianţei celor două companii şi la unele speculaţii privind destrămarea parteneriatului.
Companiile, alături de aliatul Mitsubishi Motors, au declarat marţi că preşedintele Renault va servi ca şef al alianţei, dar, ca un semn al noului echilibrue, nu şi ca preşedinte al companiei Nissan. Nissan a apreciat că Ghosn a făcut abuz de putere, generând lipsuri în supraveghere şi în guvernanţa corporativă. Încă nu este stabilit cine va prelua rolul de preşedinte al Nissan, post vacant de când Ghosn a fost arestat în Japonia, în noiembrie.
Aşa-numitul acord general al Alianţei, care a unit cele două companii până acum, rămâne intact, au spus reprezentanţii acestora.
„Promovăm un nou început al alianţei. Acest lucru nu are nimic de-a face deţinerile reciproce de acţiuni, care sunt încă în vigoare”, a declarat preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, în cadrul unei conferinţe de presă. „Viitorul nostru se bazează pe eficienţa acestei alianţe”, a declarat el reporterilor aflaţi la sediul Nissan din Yokohama. Senard a mai spus că nu urmăreşte să fie preşedinte al Nissan, dar a fost, în schimb, un „candidat natural” pentru postul de vicepreşedinte.
Fostul preşedinte al companiei Nissan, Carlos Ghosn, a fost eliberat pe baza unei cauţiuni de 9 milioane de dolari săptămâna trecută, după ce a petrecut mai mult de 100 de zile într-un centru de detenţie din Tokyo. El este acuzat că nu a declarat o serie de compensaţii de zeci de milioane de dolari, timp de aproape un deceniu.
Ghosn, care nu a dat declaraţii de la eliberarea sa, a adresat luni o cerere curţii de la Tokyo pentru a participa la şedinţa de consiliu a Nissan ce urma să aibă loc a doua zi, însă nu i s-a acordat permisiunea.
În urma scandalului, Renault şi-a început propria revizuire a plăţilor către Ghosn. Procurorii francezi au deschis o anchetă preliminară cu privire la modul în care acesta şi-a finanţat nunta, în anul 2016, la Château de Versailles, informează mass-media franceză.
Arestarea sa dramatică şi detenţia au scos la iveală tensiunile dintre Nissan şi Renault, complicând perspectivele acestui parteneriat, care constituie cel mai mare producător de automobile din lume, excluzând camioanele grele.