CNG înseamnă Compressed Natural Gas, mai pe româneşte gaz natural comprimat. Este efectiv gazul metan folosit la încălzirea locuinţelor sau la aragaz. În domeniul auto este folosit ca şi carburant pentru comoditatea manipulării şi pentru eficienţa stocării, se utilizează în forma comprimată, la 210-220 bar. Pentru cei care nu fizică 1 bar = 750mm = aproximativ presiunea atmosferică la nivelul mării.
Costurile unei instalaţii sunt uşor mai mari în comparaţie cu o instalaţie pentru GPL deoarece aceste componente trebuie să reziste la o presiune de 220 bar, care este de peste 8 ori mai mare decât presiunea maximă care operează în instalaţiile GPL (27 bar). Cu aproximaţie diferenţa o putem încadra în intervalul 30-50%.
„Autonomia unui vehicul echipat cu CNG depinde de capacitatea rezervorului/rezervoarelor. De regulă, pentru vehicule de pasageri, capacitatea de stocare este între 21 – 25 metri cubi şi confera o autonomie de 350-400 km. Pe vehicul se pot monta unul sau mai multe rezervoare, funcţie de spaţiul disponibil existent, de dorinta clientului dar limitat de normele constructive ale producăatorului vehiculului. Limitarea aceasta se referă la masa maximă admisibilă a vehiculului şi mai ales la masa maximă admisa pe puntea spate, deoarece rezervoul de CNG este cu mult mai greu decât rezervorul de GPL şi afectează drastic încadrarea în norma de masa/punte” ne spune Marian Ion, Operations Manager Landi Renzo Ro.
După cum se spunea şi mai sus diferenţa între GPL şi CNG ţine de presiunea maximă de stocare 220 bar vs 27 bar. O altă diferenţă este cifra octanică: 92-105 la GPL faţă de 120-130 la CNG. Cifra octanică mai ridicata îi conferă o susceptibilitate foarte redusă la detonaţii, deci la un comportament neuniform. Motorul care ruleaza cu CNG are tendinţa de stabilitate comparabilă cu cea a unui motor electric.
O altă diferenţă ar fi aceea că puterea furnizată este mai mică decât în cazul utilizării GPL, cu aproximatix 7-8% la unele vehicule de generaţii vechi; la vehiculele de ultima generaţie însă, scăderea de putere este nesemnificativă, fiind comparabilă chiar cu cea furnizată de benzină.
Motorul cu CNG are o eficienţă economică mai mare decât în cazul GPL. De asemenea, gradul de poluare este cu mult mai mic chiar decât în cazul GPL, ceea ce face ca factorul de mediu să fie promotorul acestui stil de motorizare, cu aceiaşi forţă ca şi eficienţă economică.
Un lucru pe care ar trebui să-l ştie potenţialii clienţi este că rezervorul de CNG poate afecta spaţiul din portbagaj. Însă se lucrează la un sistem cu două rezervoare externe care sunt amplasate sub vehicul şi în acest fel spaţiul de bagaje nu este afectat. Condiţiile de realizare respectă normele europene în domeniu şi garantează o securitate de 100% a pasagerilor şi vehiculului.
„Referitor la securitate: personal îmi place acest subiect pentru că trebuie să spun, din punct de vedere constructiv, sistemele de alimentare cu carburanţi alternativi GPL/CNG dispun de mai multe sisteme de securitate în comparaţie chiar cu rezervorul de benzină. Sunt ansambluri de valve mecanice şi electro-mecanice, unele auto-comandate, altele pilotate de modulule electronice specifice sistemului GPL/CNG care fac ca ansamblul (în care includem şi vehiculul ca atare!) să fie suficient de sigur în exploatare. Evident, mă refer la o exploatare corectă, cu respectarea indicaţiilor constructorilor referitoare la modul de utilizare şi de mentenanţă” susţine Marian Ion.
Acesta a mai ţinut să precizeze că un parametru foarte important este uzura motorului: „Pot confirma, contrar părerilor lăutăreşti vehiculate la colţ de strada, că durata de bună utilizare a motoarelor alimentate cu carburanţi gazoşi este cu siguranţă mai mare, chiar mult mai mare decât folosind benzină.”