Daytime running lights (DRL) sau lumini de zi. Pornesc automat sau șoferul le pornește cu ajutorul unui comutator, manetă sau buton. Dar de ce poate fi periculos să circuli cu DRL-urile pornite?
Șoferii trebuie să știe că luminile de zi nu-i ajută să vadă mai bine drumul, ci îi ajută să fie vizibili în trafic. Dar DRL-urile pot deveni periculoase.
Conducătorii auto nu beneficiază de un sistem automat de aprindere a luminilor în funcție de luminozitatea exterioară ajung să ruleze, pe timp de noapte, cu DRL-urile aprinse, dar fără să aibă vreo lumină în partea posterioară. Este o practică extrem de riscantă pentru că, mai ales pe autostradă, unde se circulă cu viteză și unde nu există stâlpi de iluminat, ceilalți conducători auto nu îi pot observa din spate din timp. Situația este la fel de riscantă în condiții meteo care reduc vizibilitatea, cum ar fi ploaie, ninsoare sau ceață. În aceste cazuri, luminile de zi nu sunt suficiente.
“Aveam bordul aprins, vedeam că farurile fac lumină în fața mea, nu m-am gândit nicio secundă că stopurile nu sunt aprinse”, explică un șofer tras pe dreapta de poliție și amendat pentru că nu folosea corespunzător luminile pe timp de noapte.
Ca el sunt mulți. Americanii numesc “mașini fantomă” vehiculele care au farurile aprinse, dar din spate sunt aproape imposibil de observat.
În urmă cu mai mulți ani, bordul stins atrăgea atenția asupra faptului că și luminile sunt stinse. Acum, la mașinile noi, bordul se aprinde automat la pornirea motorului. De instrumentarele de bord digitale, nici nu mai vorbim. Astfel, de multe ori, șoferii habar nu au că nu sunt vizibili în trafic.
Numărul tot mai mare de coliziuni față-spate pe drumurile publice a determinat schimbarea normelor de siguranță la nivel european. Din 2011, potrivit directivei nr. 89/2008, prezența DRL-urilor este obligatorie la toate mașinile noi care se comercializează în state membre ale Uniunii Europene. Astfel, și noua generație Dacia Logan și Dacia Duster vine cu lumini de zi cu tehnologie LED. Evident, reglementarea nu afectează autoturismele produse înainte de 2011. Posesorii lor nu sunt obligați să-și instaleze sisteme aftermarket.
În România, potrivit articolului 108 din OUG 95/2002 prevede că șoferii vor fi penalizați cu 2 puncte pentru folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul din sens opus. Aceeași sancțiune se aplică în cazul în care conducătorul auto nu respectă obligația de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale europene.
În state precum Canada, luminile de zi sunt obligatorii încă din anii ’90. Dar acestea nu sunt obligatorii în SUA nici până acum. De anul acesta, Canda impune rularea cu luminile din spate aprinse și pe timp de zi.
Mașinile care se comercializează în Suedia, țara cu reglementări extrem de stricte în ceea ce privește siguranța, sunt echipate toate cu lumini de zi care aprind și luminile pe spate. Șoferii care nu conduc mașini noi, care au deja sistemul implementat, sunt obligați să aprindă luminile chiar și în zilele senine.
Modele ca Mercedes-Benz, Audi, BMW și Volvo oferă deja DRL-uri care se aprind atât în față, cât și în spate.