Moscova a fost sub asediu timp de câteva ore. Acolo a sărbătorit Lada jumătate de secol de când primul model a ieșit de pe linia de asamblare. Zeci de mașini rusești au luat capital cu asalt.
O sută de mașini cu vârste respectabile au parcurs un traseu cu o lungime de 80 de kilometri, de la Vasilevsky la zidurile Kremlinului din Piața Roșie.
La parada a participat și președintele Avtovaz, Yves Caracatzanis. El s-a aflat la volanul mașinii care a condus plutonul celor o sută de vehicule istorice. Ceremonia a avut loc în cadrul GUM Rally, un eveniment dedicat automobilelor clasice, care se organizează anual în Rusia.
“Le suntem recunoscători partenerilor noștri, GUM, pentru că au dedicat celebrul raliu retro aniversării de 50 de ani modelului VAZ-2101. A fost, la vremea sa, un model inovator în ceea ce privește tehnologia, confortul, dar și abilitățile sale. A adus libertate pentru milioane de oameni. Avtovaz are un respect uriaș pentru istoria sa și pentru oamenii care au scris această istorie”, a declarat Caracatzanis.
O copie a versiunii construite pentru motorsport, cu care piloții sovietici au luat medalia de argint la Turul Europei în 1971, a participat la eveniment. La volanul acestui model s-a aflat directorul Lada Sport, Vladislav Nezvankin.
“Construirea unei versiuni care imită prima mașină de raliu este un proiect foarte important pentru noi. Aducem astfel un omagiu celor care s-au aflat la originile diviziei de motorsport de la Avtovaz. În prezent, Lada Sport Rosneft păstrează tradiția”, au fost cuvintele lui Nezvankin.
Primele unități VAZ-2101 Zhiguli, șase la număr, au văzut lumina zilei în 1970, la uzina Volga. Ca un omagiu adus URSS-ului, patru au fost vopsite în roșu, iar două în albastru.
Aproximativ 4,8 milioane de exemplare s-au vândut în perioada 1970-1988.
În prezent, Lada continuă succesul modelului de acum 50 de ani, cu un portofoliu variat, care include, în Rusia, modelele Vesta, Xray, Granta, Largus (Logan MCV) și Niva.