Mitul evacuării zgomotoase la motocicliști: Este adevărat că tobele zgomotoase salvează vieți?

Publicat: 07 12. 2020, 14:06
Actualizat: 07 12. 2020, 14:35

Există un mit printre motocicliști potrivit căruia un zgomot cât mai mare produs de evacuare îi ajută să fie remarcați mai ușor în trafic de șoferi. Un studiu realizat de Asociația MotoADN arată cât este de adevărat mitul că tobele zgomotoase salvează vieți.

Intră în Galeria FOTO

Mulți motocicliști cred că zgomotul produs de evacuare îi face pe șoferi mai atenți, ceea ce le conferă mai multă siguranță în trafic. De aceea, multe motociclete care trec pe lângă noi pe stradă produc un zgomot asurzitor. Pe lângă disconfortul produs celor din jur, acest zgomot este deranjant chiar pentru motocicliști. Cât despre beneficiile în ceea ce privește siguranța, cât sunt acestea de reale? Este întrebarea la care cei de la Asociația MotoADN au încercat să găsească un răspuns științific.

Experimentul celor de la MotoADN a încercat să arate cât din zgomotul produs de evacuarea unei motociclete este perceput în interiorul unei mașini. Asta deoarece sunetul motocicletei trebuie să fie suficient de puternic pentru a fi auzit când motocicleta este suficient de departe încât șoferul mașinii să poată reacționa. Au fost folosite cinci motociclete diferite (Kawasaki, Honda, BMW, Yamaha și Suzuki) și un scuter Kymco.

Pentru a simula situații reale, s-a măsurat sunetul în mașină atunci când motocicleta se află la 15m și la 10m în spatele mașinii, dar și când este în unghiul mort al șoferului sau când motocicleta este în fața mașinii. De asemenea, a fost analizată distribuția sunetului emis de motocicletă în față și în spate la diverse turații pentru a măsura influența turației asupra zgomotului și asupra modului în care acesta se distribuie în fața și în spatele motocicletei.

Tobele zgomotoase la motociclete salvează vieți: Mit sau adevăr?

Sunetul motocicletei măsurat în fața acesteia este cu 5dB(A) mai mic față de sunetul măsurat în spatele său. În cazul motocicletelor cu tobă foarte silențioasă, motorul se aude mai mult decăt toba, astfel că sunetul măsurat în față este mai mare decât cel măsurat în spate. La mai mult de 15m distanță, nici una dintre motocicletele din test nu este auzită în mașină – chiar dacă cea mai zgomotoasă din test producea peste 110dB(A).

La mai mult de 10m distanță între motocicletă și mașină, este posibil ca unele motociclete să fie auzite.  Sunetul este însă slab perceptibil, având o diferență mică de volum față de sunetul de fond din mașină. De asemenea, sunetul se aude într-o zonă de frecvență joasă – 200-400Hz, zonă în care urechea umană  localizează cu greu sursa sunetului.

Rezultatele testului sunt clare: o motocicletă nu se aude în mașină (aflată în mers) dacă este la o distanță mai mare de 15m, indiferent de modificarea tobei și indiferent de zgomotul de fond din habitaclu.

Când motocicleta este lângă mașină sau în fața mașinii, zgomotele produse vor fi auzite în mașină la un nivel care să atragă atenția șoferului, chiar și atunci când muzica este la un nivel mediu. La această distanță însă nu poate fi prevenită nicio manevră a conducătorului auto care ar pune în pericol motociclistul.

Evacuarea zgomotoasă nu salvează vieți, produce doar disconfort

Tobele zgomotoase salvează vieți / „Loud pipes save lives” este o afirmație falsă!  Asta deoarece sunetul produs de o motocicletă nu este auzit de șoferii mașinilor din față sau este auzit prea târziu pentru a putea influența decizia șoferului. Pentru a fi auzită într-o mașină aflată la 15 m distanță, o motocicleta ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate.

Nu trebuie neglijat nici faptul că polițiștii opresc și amendează șoferii și motocicliștii ale căror sisteme de evacuare au fost modificate și care emit zgomot peste nivelul legal.