Misterul din spatele motocicletei Traub

Publicat: 23 08. 2013, 15:29

Povestea motocicletei ce poartă numele Traub începe în anul 1967, când un muncitor care lucra la renovarea unui bloc de apartamente din oraşul american Chicago a dărâmat un perete de cărămidă. În spatele acelui perete, omul a găsit o motocicletă despre care se crede că a fost construită în 1916 sau 1917, cu numele Traub scris pe rezervorul de combustibil. Fostul proprietar, întrebat fiind despre originea motorului, a recunoscut că acesta fusese furat de către fiul lui, care apoi plecase în primul război mondial, fără a se mai întoarce.

Ce nu ştia muncitorul era că a descoperit un vehicul care e considerat de mulţi ca fiind cea mai rară motocicletă din lume, deoarece până în prezent nu a mai fost descoperit nici un alt exemplar, iar inovaţiile tehnologice folosite o pun înaintea tuturor motocicletelor construite în anii 1910. Mai mult, nu există dovezi clare care să ducă la identificarea creatorului său.

De-a lungul vremii, motocicleta Traub a fost vândută de mai multe ori, printre proprietarii săi numărându-se la un moment dat şi Bud Ekins, celebrul cascador care a jucat în filmele The Great Escape şi Bullitt. Din 1990, însă, motocicleta este deţinută de către Dale Walksler, custodele muzeului moto Wheels Through Time din Maggie Valley, North Carolina, Statele Unite ale Americii.

Dar povestea Traubului nu se rezumă doar la felul în care a fost descoperită şi la misterul creatorului său. Tabloul e completat de faptul că motocicleta Traub era cu mult înaintea rivalilor săi de la începutul secolului al XX-lea, potrivit site-ului muzeului care găzduieşte modelul în prezent. Compusă dintr-un motor de 1.278 cmc cu supape laterale construit manual, maşinăria poate atinge viteze de peste 130 km/h cu uşurinţă. Sigur, nu pare mare lucru, însă nu trebuie uitat că avem de-a face cu un vehicul care se apropie de vârsta de 100 de ani.

„În opinia mea, Traubul a fost o încercare de a crea o nouă specie de motociclete”, spune Dale Walksler, custodele muzeului, care se întreabă „cum Dumnezeu a putut fi produsă o maşinărie de asemenea calibru, cu performanţe care depăşesc orice altă maşinărie comparabilă, fără cunoştinţele industriei moto din acea perioadă”.

Pe lângă motorul construit manual şi piesele cumpărate, Traubul are o cutie de viteze cu trei trepte, despre care se crede că ar fi prima de acest gen din istorie, dar şi o frână ingenioasă pentru roata din spate, despre care Walksler spune că e singura de acest gen pe care a văzut-o pe o motocicletă construită în State. Mai exact, este vorba despre un sistem dual, care se foloseşte de o singură camă pentru a face două lucruri deodată – împinge un set de saboţi înspre interiorul tamburului şi trage un alt set de saboţi pe exteriorul lui.

Fără fotografii, documente sau persoane care să dea vreun detaliu despre Traub, originea sa rămâne un mister. Chiar şi aşa, însă, Walksler va continua să caute indicii despre creatorul motocicletei, cu speranţa că va reuşi să scoată la iveală întreaga poveste a unei maşinării care ar fi putut revoluţiona lumea moto dacă nu ar fi fost furată şi ascunsă într-un perete de cărămidă vreme de 50 de ani.

Video:

Conform unor informaţii mai nou apărute, motocicleta ar fi fost creată de un anume Gottlieb Richard Traub, care locuia pe aceeaşi stradă pe care a fost găsită motocicleta. Acesta a adresat o scrisoare revistei Motorcycle Illustrated în iulie 1907, în care menţiona faptul că a construit o motocicletă de la zero, timp de un an, muncind doar serile şi duminicile. Motorul său folosea un lanţ de bicicletă şi avea deja la bord peste 1.500 de mile, fără probleme. Din păcate, poza trimisă de Traub s-a pierdut, astfel încât putem doar deduce că motocicleta furată şi descoperită zeci de ani mai târziu îi aparţinuse.

Şi tot din păcate, invenţiile şi inovaţiile aduse acesteia de către Traub s-au pierdut şi ele pentru industria moto din acel timp, din cauza unui tânăr care i-a furat creaţia doar pentru a dispărea pentru totdeauna într-un război mondial…