Pe internet circulă o așa-zisă listă cu 74 de radare fixe și localitățile unde sunt acestea amplasate, dar, în realitate, camerele au altă destinație. Iată câte radare sunt operaționale zilnic.
De mai mult timp circulă online o listă cu 74 de „radare fixe”. Aceasta conține și numele localităților unde ar fi montate camerele care monitorizează viteza șoferilor.
În realitate, însă, acele camere nu aparțin Poliției Rutiere, ci Companiei Naționale de Drumuri (CNAIR). Ele monitorizează mașinile și fac poze numerelor de înmatriculare. Dar nu pentru a verifica viteza, ci taxa de drum.
CNAIR a precizat că lista celor 74 de locații cu camere de supraveghere fixe, care circulă pe internet, nu are legătură cu radarele fixe, ci cu aparatele pentru verificarea rovinietei.
„Este un fake news. Vor fi 500 de camere montate în întreaga țară”, este reacția CNAIR după ce pe rețele sociale și pe anumite site-uri a apărut o listă cu așa-zise radare fixe.
Aceste camere nu au montate dispozitive de determinare a vitezei. Doar filmează numerele de înmatriculare și transmit informația în sistem, pentru a verifica dacă acel vehicul are taxa de drum achitată.
Peste 300 de radare sunt operaționale zilnic, la nivelul întregii țări, spun reprezentanții Poliției.
„În acest moment, Poliția Română nu deține sistem de camere fixe dotate cu aparatură radar pentru supravegherea traficului rutier. Structurile de poliție rutieră la nivel național acționează în medie cu 340-350 de dispozitive radar zilnic”, a declarat Bogdan Oproiu, comisar șef în cadrul Direcției Rutiere a IGPR, citat de știrileprotv.ro.
Acestea fie sunt aparate fixe, montate pe mașinile de intervenție ale poliției. Fie sunt pistoale radar pe care le au în dotarea unitățile mobile de poliție.
De anul următor, ar trebui să fie montate pe drumurile din toată țara și camere video cu radar.
„Este un proiect derulat împreună cu Poliția Română. Vor fi montate cel puțin 500 de radare fixe și alte 300 de radare mobile pe cele mai importante drumuri din România. Ne referim aici la Autostrăzi, Drumuri Naționale și Drumuri Județene. CNAIR se va ocupa de montarea radarelor fixe, iar poliția va monta pe autospeciale radarele mobile”, a declarat pentru ProMotor purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
În cazul radarelor fixe este vorba, practic, de camere video de supraveghere, care vor fi dotate suplimentar cu un sistem radar. Acestea vor fi conectate, la fel ca în cazul camerelor de rovinietă, la un centru de colectare a datelor.
„Totul va fi automatizat. În momentul în care un radar înregistrează depășirea vitezei, imaginile sunt stocate și trimise către centru. Acolo, un polițist va analiza înregistrarea și, dacă se confirmă abaterea, va dispune sancțiunea conform legii. Practic, tot polițistul va fi cel care aplică legea, dar ajutat de tehnologie”, a mai precizat Alin Șerbănescu.
Montarea acestor radare va începe din 2024. Iar până în 2026, toate cele 800 de sisteme de supraveghere video ar trebui să fie funcționale.
„Proiectul prevede instalarea celor 500 de radare fixe și 300 de radare mobile în perioada 2024-2026. Acestea vor fi achiziționate și montate progresiv, pe măsură ce licitațiile se vor finaliza. Rolul acestora nu va fi doar de a detecta depășirile de viteză. Vor fi folosite și pentru a monitoriza traficul și a-i prinde pe șoferii care conduc agresiv, care încalcă și alte reguli, nu doar cea de viteză”, a precizat purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Astfel, ar putea fi sancționați și șoferii care dau flash-uri sau care schimbă haotic benzile.