De multe ori în viaţa asta, indiferent că suntem în trafic sau într-un restaurant, aplicarea unor norme de conduită poate avea rezultate neaşteptate, adică pe dos aşteptărilor. Poţi să crezi că ajuţi, când pe partea cealaltă cauzezi mai mult rău. Asta vine de obicei în lipsa unor studii de specialitate în cauza respectivă. În cazul nostru le numim studii de trafic. Da, alea care la noi nu se fac. Ne aducem aminte acel episod în care s-a resticţionat traficul maşinilor pe o bandă rezervată mijloacelor de transport în comun şi taxiurilor. Să ne bucurăm că nu se întâmplă numai la noi ca-n proverbul cu capra vecinului. Ce bine ar fi fost să fim vecini cu englezii.
Site-ul auto englezesc Auto Express scrie că studiile despre limitarea vitezei la 30 km/h în zonele de locuinţe are efecte inverse. Consiliul local din Bath, Anglia, a făcut o analiză a zonelor în care vitezele sunt limitate la 30 km/h şi a constatat că procentul oamenilor care au murit în accidente sau al celor răniţi grav a crescut în 7 astfel de zone cu restricţii dintr-un total de 13. Nu sunt încă explicaţii certe pentru motivul creşterii acestui procent.
Consiliul crede că pietonii şi bicicliştii nu mai sunt atât e atenţi la drum bazându-se prea tare pe restricţiile de viteză. Asta ar fi singura explicaţie plauzibilă, dar nedemonstrată.
Din cele 13 zone sondate cu restricţii la 30 km/h, în numai 3 dintre ele a scăzut procentul celor care au murit în accidente sau au fost loviţi grav. La fel însă a crescut numărul celor implicaţi în accidente grave şi în zonele fără restricţii.
Deşi au apărut restricţiile, consiliul din Bath spune că şoferii au scăzut viteza cu 2.5 km / h în medie comparativ cu viteza de deplasare dinaintea apariţiei indicatoarelor.
Fiind un program experimental fără rezultatele scontate, autorităţile nu cred că e indicată continuarea limitărilor. Din 2011, acest program a fost introdus pe 1.500 de drumuri în Bath şi a costat 870.000 de lire sterline. Şeful consiliului local spune însă că revenirea la reglementările de viteză anterioare lui 2011 ar costa la fel de mult, aşa că nu ar avea rost cheltuiala asta din moment ce nu există o explicaţie certă pentru modificarea procentului de accidente grave.
Autor Alexandru Banu