Minorii vor putea conduce mașini, dacă sunt însoțiți de un adult cu permis. Legea a fost adoptată!
Senatul României a adoptat proiectul de lege prin care minorii vor putea conduce mașini, dacă sunt însoțiți de un adult cu permis auto. Există însă mai multe condiții impuse în această situație.
Un proiect de lege care permite minorilor să conducă autovehicule a fost adoptat tacit de Senat.
Noua lege dă dreptul celor care nu au împlinit 18 ani să urce la volanul unei mașini. Dar numai dacă sunt însoțiți de un adult care deține permis auto de cel puțin 10 ani.
Minorii vor putea conduce mașini, dacă sunt însoțiți de un adult cu permis
Proiectul stabilește că, după împlinirea vârstei de 17 ani, minorii vor avea dreptul să conducă un autovehicul.
Dar, trebuie să dețină permis B sau BE și să fie asistat de o persoană care are permis auto similar și minimum 10 ani de experiență în conducere.
Însoțitorul-major va fi răspunzător în solidar cu minorul aflat în culpă pentru eventuala încălcare a regulilor de circulaţie.
„Accesul la obţinerea unui permis auto de la vârsta de 17 ani are ca rol principal responsabilizarea tinerilor. […] De asemenea, considerăm că un conducător auto care are permis de conducere de minim 10 ani a dobândit destulă experienţă în conducerea unui autovehicul, în respectarea regulilor de circulaţie dar şi în respectarea celorlalţi participanţi la trafic. Astfel riscul producerii de accidente de către conducătorul auto începător scade semnificativ odată ce acesta capătă experienţă în trafic”, se precizează în expunerea de motive, potrivit Agerpres.
Când va intra în vigoare noua lege
Inițiatorii proiectului susțin că impunerea supravegherii șoferului începător va crește siguranța în trafic.
Și arată că, în 2022, din cele peste 36.000 de persoane decedate sau rănite în accidente, aproximativ 7.300 au fost accidentate de tineri care nu împliniseră vârsta de 20 de ani.
„Este foarte important de precizat că aceste accidente sunt produse în moduri ce denotă o atitudine rutieră imprudentă, o conduită iresponsabilă, o supraevaluare a aptitudinilor de şofer şi un control scăzut al autovehiculului, toate aceste lucruri fiind explicate prin lipsa de experienţă a tinerilor şoferi şi prin insuficienţa deprinderii setului complet de aptitudini în numărul de ore de practică incluse în modulele parcurse în vederea obţinerii carnetului de conducere”, se mai arată în expunerea de motive.
Proiectul, adoptat tacit de Senat, va fi dezbătut în plenul Camerei Deputaților, care este for decizional în acest caz. Dacă și deputați adoptă modificările, atunci proiectul va fi trimis Președintelui României pentru ratificare.