Dacă unii dintre noi s-au bucurat că au scăpat de 102 taxe, inclusiv de timbrul de mediu, iată că bucuria nu ţine mult, conform zicalei o minune nu ţine mai mult de 3 zile. Ok, poate nu sunt 3 zile, dar vor fi câteva luni.
Daniel Constantin, ministrul mediului, a declarat pentru o agenţie de ştiri că autorităţile lucrează la o metodă prin care să colecteze banii pierduţi care nu mai vin la stat de pe urma timbrului de mediu. El a zis că trebuie găsită o metodă modernă, în acord cu legile şi procedurile europene, prin care mai ales oraşe ca Bucureşti, Braşov şi Iaşi să iasă de sub procedura de infringement (încălcarea standardelor de poluare). Daniel Constantin a spus că noul sistem nu va afecta cetăţeanul, însă e clar că dacă o taxare suplimentară se va face asupra unei persoane juridice (ex: un producător auto sau benzinar), preţul pentru cumpărătorul final va creşte.
În săptămânile următoare, conform ministrului, se vor lansa primele seturi de măsuri pentru corectarea pierderilor din timbrul de mediu. Pe lângă Rabla, există dorinţa de lansare a unui program Rabla Plus – care înseamnă ajutor de la stat pentru cumpărarea maşinilor electrice – tichete cu valoare aproape dublă faţă de anul trecut. Noi ştim însă că în România, numărul amşinilor electrice 100% nu depăşeşte maximum 300 de bucăţi, iar cu tot cu hibride, avem în jur de câteva mii de maşini semiverzi (la un parc auto naţional de 5.5 mil. maşini). Aşa că stimularea vânzărilor electrice e o poveste pentru câteva sute de oameni.
În plan e şi achiziţia de autobuze electrice. Ministrul a citat şi APIA într-un program de taxare cumulativă (Asociaţia Producătorilor şi a Importatorilor de Automobile): „Există deja de ceva vreme pe agenda APIA o iniţiativă care presupune, în egala masura, legiferarea intrării în ţară a vehiculelor şi, de asemenea, a posesiei. Asta înseamna o taxare la înmatriculare şi, în acelaşi timp, un impozit care să catalizeze interesul consumatorului pentru maşinile mai noi, mai puţin poluante. Asta este propunerea pe care o veţi regăsi în mai toate statele din Europa, unde parcul auto naţional are nişte indicatori civilizaţi. Propunerea cuprinde, practic, un impozit mai mic pentru maşinile noi şi un impozit mai mare pentru maşinile vechi. APIA recomandă, deci, nu de acum, ci de câţiva ani, folosirea unui sistem cumulativ de taxe care să legifereze în egală măsură intrarea vehiculelor în ţară şi, totodată, posesia lor” … adică, pe româneşte, aceeaşi Mărie, cu altă pălărie.