Merită să plătești mai mult pe carburanții premium?
Cele mai multe benzinării oferă cel puțin două sortimente ale combustibililor obișnuiți – benzină și motorină. Este vorba de un sortiment standard și de unul premium, având un preț ceva mai mare. Acesta promite beneficii consistente, dar întrebarea care se pune este dacă merită să plătești mai mult pe carburanții premium.
Carburanții premium pot avea denumiri comerciale diferite – Super, Premium, Evo, MaxxMotion, Extra etc. Sunt adesea însoțiți la pompă de mesaje promoționale care laudă caracteristicile miraculoase ale acestora. Benzina Super și motorina Super au însă și un preț mai mare, care-i face pe mulți să se gândească de două ori înainte de a pune mâna pe pistolul pompei.
Întrebarea este dacă acești combustibili merită sau nu prețul suplimentar cerut de producător. Pe scurt, dacă aveți o mașină obișnuită – 90% dintre cele care circulă acum în România intră în această categorie – nu veți simți beneficii în cazul utilizării unui combustibil premium. Dacă însă conduci o mașină de performanță, al cărei motor are un raport de compresie mare, iar producătorul recomandă combustibili premium, ai face bine să urmezi această recomandare. Te așteaptă reparații costisitoare dacă te zgârcești la acest capitol.
Ca să poți lua o decizie în cunoștință de cauză, hai să vedem care este diferența dintre combustibilii obișnuiți și cei premium. Înainte de a detalia, trebuie spus că este o diferență importantă între beneficiile aduse de benzina premium și cele aduse de motorina premium.
Merită să plătești mai mult pe carburanții premium?
Benzina premium are în majoritatea cazurilor o cifră octanică mai mare decât benzina standard. Dacă aceasta din urmă are o cifră octanică de 95, benzina premium are 99 sau chiar 100. Cifra octanică este definitorie pentru capacitatea benzinei de a nu se autoaprinde într-un motor cu raport de compresie mare. Cele mai multe mașini au fost reglate de producător să funcționeze optim cu benzină având cifra octanică 95.
În unele țări poți să întâlnești benzine cu cifră octanică inferioară. Dacă alimentezi mașina cu așa ceva vei descoperi fenomenul de „detonație” – benzina cu cifră octanică inferioară se va autoaprinde. Consecințele pot fi de la neplăcute – o funcționare neuniformă a motorului – la cele dezastruoase – motorul poate ceda sub efectul detonațiilor dacă o benzină inferioară este folosită în mod constant.
Anumite motoare performante, adesea montat pe modele sport, pot funcționa necorespunzător chiar și alimentate cu benzină 95. În cazul acestora producătorul specifică, de regulă, folosirea benzinei premium – Super sau cu cifra octanică 99 sau mai mare. O recomandare în acest sens apare în manualul mașinii, dar și pe capacul rezervorului de benzină.
Care este situația cu motorina premium?
În cazul motorinei premium, aceasta nu are caracteristici de ardere diferite față de cea normală. Prin urmare, nu există motoare care să recomande în mod specific folosirea unui astfel de combustibil. Singurul beneficiu adus de motorina premium este aditivarea superioară cu compuși care curăță sistemul de alimentare cu combustibil și camerele de ardere din cilindri.
Prin urmare, nu vei simți diferențe în funcționare atunci când folosești oricare dintre tipurile de motorine comercializate. Totuși, folosirea periodică a unei motorine superioare, aditivate, va asigura o curățare a motorului și a circuitului de combustibil cu beneficii pe termen lung.
Nici folosirea benzinei super într-o mașină obișnuită nu va strica, benzina fiind de asemenea aditivată. Totuși, într-o mașină normală nu vei simți alte beneficii – putere mai mare sau consum mai mic. Nu există astfel un motiv serios de a da bani în plus pe ceva care face, în esență, același lucru ca un produs mai ieftin. Numai un moto performant, reglat pentru a utiliza benzină super, va beneficia de calitățile benzinei superioare.
Alternativ, pentru curățarea motorului și a sistemului de alimentare cu combustibil poți folosi aditivii pentru carburanți. Eficiența acestora nu este însă bine documentată.