Mazda sfidează tendințele și se pare că face ce trebuie. În timp ce producătorii auto își continuă cursa de downsizing, japonezii sunt interesați mai mult de rightsizing. Sunt cuvintele lui Heiko Stritzel, Powertrain Manager la Mazda Motor Europe.
Într-o perioadă în care constructorii auto mizează pe motoare cu cilindree tot mai mică, Mazda își aruncă în joc aceleași cărți, care s-au dovedit, de-a lungul timpului, a fi câștigătoare. Motorul de 2.0 litri pe benzină Skyactiv-G și cel diesel de 2.2 litri își trăiesc încă perioada de glorie.
“Ne interesează mai mult rightsizing decât downsizing”, explică Heiko Strietzel strategia producătorului nipon.
Mai mult, surse neoficiale vorbesc despre posibila apariție, odată cu lansarea viitoarei generații a SUV-ului CX-5, a unui Skyactiv-X 3.0 M Hybrid, altul decât cel preluat de noul pick-up BT-50, care împarte platforma, motorul și o serie de tehnologii cu Isuzu D-Max, și chiar despre un eventual 3.3-liter Skyactiv-D. Divizia R&D alege să păstreze misterul în privința viitoarelor motoare.
Mazda a scăpat, cel puțin pentru moment, de stresul normelor de poluare. Modelele sale sunt deja conforme cu standardul Euro6d, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2021. “Nu are sens să alocăm resurse pentru a dezvolta noi tehnologii”, spune Heiko Strietzel.
Mai mult, pentru a reduce valoarea emisiilor de dioxid de carbon la nivel de gamă, dar și pentru a răspunde cerințelor pieței de mașini electrice, Mazda a dezvăluit, în octombrie 2019, primul model electric de serie din istoria sa: MX-30, cu motor amplasat pe puntea față, care dezvoltă 140 de cai putere, baterie litiu-ion de 35.5 kWh și autonomie de aproximativ 200 de kilometri în ciclul WLTP. Mașina este deja disponibilă în România, cu un preț de pornire de 33.490 de euro.
Odată cu lansarea noii generații Mazda3, a ajuns în gamă și mult-așteptatul Skyactiv-X. Mazda a primit feedback pozitiv de la cei care au achiziționat o mașină cu inovatorul propulsor. Clienții sunt mulțumiți de consum, de eficiență, de funcționarea liniară și de performanțe.
Fanii Mazda visează la un model pus în mișcare de motorul rotativ inventat de inginerul Felix Wankel, la care mișcarea de rotație se obține nu prin intermediul unui mecanism bielă-manivelă, ci cu ajutorul unui piston rotativ de formă triunghiulară.
“Lucrăm de ceva vreme la acest motor rotativ”, recunoaște Heiko Strietzel. Acesta, care pare să fie doar o chestiune de timp, dar care îi pune pe ingineri față-n față cu numeroase provocări de ordin tehnic, va fi rezervat unei mașini sport și ar putea purta denumirea Skyactiv-R.