Sigur că ne plac titlurile universale, galactice, mondiale. Adevărul e că soluţia unui startup american a fost testată prima oară de General Motors, pe un van, în 1966. Şi a mers. Acum o ştie toată lumea şi brand-urile premium serioase am cam toate câte un experiment cu hidrogen. Câştigul suprem care exprimă ecologia din această sursă de alimentare e că scoate pe ţeava de eşapament apă potabilă. Dezavantajul e al OPEC-ului, că nu mai vinde benzină dacă apar maşinile cu hidrogen ca ciupercile după ploaie.
Sunt însă producători care-şi văd de planul lor de business pe termen mediu-lung. Aşa cum e Nikola Motor Company. Tocmai a lansat Nikola 1, un cap-tractor (partea care trage remorca unui ansamblu TIR) cu 4 motoare electrice, 1.000 de cai putere şi tracţiune 6×4. Caii vin din hidrogen în loc de benzină sau motorină. Viteza maximă e 120 km/h.
Spuneam că Nikola e un plan de business. Nu te duci şi cumperi capul tractor. Faci un leasing şi timp de 6 ani sau 1.6 mil. km foloseşti maşina cu un cost de 5-7.000$ lunar. Apoi o schimbi cu un nou Nikola şi cu un nou termen echivalent primului. Preţul creşte în funcţie de dotări. Dotări care înseamnă şi televizor 4K, cuptor cu microunde, Apple TV, WiFi, 2 paturi ca lumea şi alte opţiuni.
Ăşta sunt bani în care poţi alimenta la nesfârşit de la cele 365 de staţii cu hidrogen care vor fi în toate SUA şi în Canada. La lansare s-au deschis primele 56 de staţii. Toate vor fi gândite la intervale de 650 de km pentru realimentarea capului-tractor din timp. Timpul de umplere pentru un rezervor plin este între 10 şi 15 min. La una dintre cele 10-15 pompe din fiecare staţie.
Procesul de producţie al hidrogenului e simplu. Nişte ferme solare captează energia de la soare, apoi o convertesc prin electroliză în hidrogen. Hidrogenul e conservat în nişte canistre enorme şi ajunge la una dintre cele 365 de staţii. Desigur, tot cu un tir remorcat de un cap-tractor Nikola.
Compania are soluţii complete pentru leasing. 5.000 de oameni oferă asistenţă directă printr-o platformă specială care ia legătura cu şoferul şi 800 de service-uri sunt împrăştiate în SUA şi Canada pentru intervenţii rapide.