Un nou studiu sugerează că mașinile ieftine din România pot fi mai susceptibile la fraudarea kilometrajului. Care sunt riscurile la care pot fi supuși cumpărătorii?
Achiziționarea unei mașini second hand este o variantă mai accesibilă decât cumpărarea unei mașini noi, direct de la reprezentanță. Totuși, există cazuri în care mașina pe care o cumpărăm să aibă defecte ascunse. Fraudarea kilometrajului și daunele ascunse sunt scenarii comune pe piața europeană a mașinilor rulate, ceea ce înseamnă că, de multe ori, mașinile second-hand vin la pachet cu costuri ridicate de întreținere, probleme mecanice ocazionale și probleme de siguranță. Un studiu realizat în România sugerează că mașinile mai ieftine de pe piața de automobile rulate au mai multe șanse să aibă kilometrajul falsificat.
Conform studiului efectuat pe piața din România, 1 din 7 mașini second hand are kilometrajul dat înapoi, ceea ce sugerează că fraudarea odometrului este o practică relativ obișnuită. Astfel, clienții trebuie să fie foarte atenți când cumpără o mașină la mâna a doua. În acest context, cea mai mare șansă de a fi înșelat apare atunci când cumpărați o mașină cu un preț de maximum 24.700 de lei (4.995 de euro). Se pare că 15,4% din toate vehiculele din această categorie de preț au avut kilometrajul dat înapoi.
Dintre toate mașinile care au costat între 24.700 și 49.300 lei (4.995 și 9.970 de euro) și care au fost verificate în România, 14,1% au avut kilometrajul dat înapoi. Acest lucru afectează întreg planul de revizii al mașinii și scade valoarea de revânzare. Mașinile care costă peste 222.000 de lei (44.898 de euro) sunt cele mai puțin predispuse la avea kilometrajul falsificat. Doar la 10,3% li s-au falsificat kilometrajul. Chiar și așa, rămâne o pondere destul de mare, iar șoferii care caută acest fel de autoturism riscă să piardă zeci de mii de lei din cauza unui odometrul falsificat.
Deși șansele de a da în România peste mașini care au kilometrajul dat înapoi sunt similare cu cele pe care le-ați avea în celelalte țări din Europa Centrală și de Est, studiul sugerează că în România este mult mai greu să evitați mașinile care au în istoric înregistrări de daune. 40,9% dintre mașinile din România care costă până în 24.700 de lei au fost implicate într-un accident sau au suferit alte daune în trecut. Vehiculele mai scumpe au șanse și mai mari de a fi deteriorate. Mașinile care costă peste 222.000 de lei au cele mai multe avarii. 51,1% dintre mașinile din această categorie au suferit un accident în trecut.
„Chiar dacă la nivel declarativ cele mai ieftine mașini au cele mai puține daune, acest lucru poate fi explicat prin faptul că șoferii de mașini mai ieftine sau mai vechi tind să ignore loviturile și zgârieturile minore. Pe de altă parte proprietarii de mașini mai scumpe își declară de obicei toate daunele la asiguratori”, spune Matas Buzelis, directorul de comunicații al carVertical.