Mașinile noi vor avea limitator de viteză și „cutie neagră” începând de anul viitor
Uniunea Europeană impune dotarea mașinilor cu sisteme de siguranță activă, care să permită reducerea numărului de accidente rutiere grave. Astfel, mașinile omologate de anul viitor vor avea, printre altele, limitator de viteză și „cutie neagră”, aceste dotări devenind obligatorii pentru toate mașinile comercializate din 2024.
Multe modele noi, în special din zona superioară a pieței, sunt dotate în standard cu sisteme de siguranță activă, care pot interveni automat pentru evitarea unui accident sau reducerea gravității acestuia. Unele dintre aceste sisteme vor deveni obligatorii pentru mașinile noi, indiferent de segment și echipare, odată cu intrarea în vigoare a unei hotărâri a Comisiei Europene. La loc de cinste se află limitatorul inteligent de viteză, detectorul de alcool, dar și o cutie neagră care va putea fi accesată de Poliție pentru a stabili condițiile producerii unui accident.
Mașinile noi vor avea limitator de viteză și „cutie neagră”. Ce alte măsuri devin obligatorii din 2022
Următoarele sisteme de asistență vor deveni obligatorii pentru mașinile omologate începând cu luna mai a anului viitor:
- sistem avansat de frânare automată de urgență;
- asistent de bandă;
- limitator de viteză inteligent;
- sistem de imobilizare a mașinii la detectarea consumului de alcool;
- monitorizare a stării de atenție și oboseală a șoferului;
- semnalizare a opririi de urgență;
- cameră sau detectoare la mersul cu spatele;
- sistem de înregistrare a parametrilor în caz de accident („cutie neagră”).
Multe dintre aceste sisteme sunt deja montate de producători pe multe modele, în principal pentru că acestea sunt obligatorii pentru a obține cinci stele la testele EuroNCAP.
Cea mai mare problemă pentru șoferi va reprezenta, desigur, limitatorul de viteză inteligent. Acesta va citi limitele de viteză și va folosi un modul GPS pentru a verifica viteza reală a mașinii. Dacă șoferul depășește limita de viteză, sistemul va emite o serie de alarme vizuale și acustice, mergând până la un feedback în pedala de accelerație, care se vas „întări” pentru a-l descuraja pe cel de la volan să accelereze. Șoferul va putea controla în orice moment mașina, putând accelera peste limita de viteză printr-o apăsare mai puternică pe accelerație. Acest lucru va fi taxat însă prin mesaje de avertizare enervante.
Cum va funcționa cutia neagră a mașinilor
De asemenea, sistemul de înregistrare a parametrilor mașinii în caz de accident va permite stocarea informațiilor vitale, cum sunt viteza în momentul impactului, poziția pedalei de frână și accelerație, forțele laterale și longitudinale asupra mașinii și alți indicatori semnificativi. Toate aceste informații vor putea fi accesate de polițiști în timpul investigațiilor pentru a determina cauza accidentului. Companiile de asigurări vor putea, la rândul lor, să acceseze informațiile din înregistrator pentru a stabili profilul șoferului și categoria de risc în care se încadrează.
Comisia Europeană estimează că introducerea obligatorie a noilor sisteme de siguranță va permite salvarea a mai mult de 25.000 de vieți omenești în Europa până în 2038. Pentru aceasta, însă, producătorii vor trebui să implementeze aceste măsuri într-o manieră care să îi determine pe șoferi să le accepte. Dacă noile sisteme sunt prea restrictive sau enervante, șoferii le vor dezactiva, iar eficiența lor va fi una modestă. Având în vedere comerțul înfloritor cu dispozitive de dezactivare a senzorului centurii de siguranță, nu putem decât să fim de acord. Pe de altă parte, dacă vor fi prea permisive, șoferii le vor abuza sau ignora, cu un efect similar.