Decizie șocantă: Mașinile mai vechi de Euro 5, interzis la înmatriculare în România

Autor: ProMotor 04 feb. 2020 Știri auto
Decizie șocantă: Mașinile mai vechi de Euro 5, interzis la înmatriculare în România

Ministerul Economiei se află în pragul unei decizii șocante: înmatricularea în România a mașinilor poluante, cu norme de poluare mai vechi de Euro 5, va fi interzisă în viitorul apropiat. Această măsură este cuprinsă în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) 2021-2030. Varianta revizuită a acestuia a fost pusă în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Documentul nu precizează data de la care ar trebui să intre în vigoare această măsură și are o exprimare ambiguă în ceea ce privește categoriile de mașini la care se referă această măsură. Textul exact menționează „reducerea emisiilor GES (gaze cu efect de seră – n.r.) prin menținerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică și prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4”.  Bănuim că guvernanții au cunoștință de existența unor mașini mai poluante decât cele Euro 3, chiar dacă au omis să le menționeze explicit, și că și acestea vor avea aceeași soartă va și cele Euro 3 și Euro 4.

PNIESC mai prevede și alte facilități pentru încurajarea mobilității electrice, una dintre cele mai importante fiind „introducerea de taxe de mediu ridicate și stricte, care să limiteze achiziția vehiculelor uzate”. Această prevedere reprezintă exact baza de care au nevoie guvernanții pentru introducerea unei noi taxe auto, sub forma unei taxe de mediu. Alte măsuri avute în vedere sunt:

  • Elaborarea de reglementări pentru susținerea agenților interesați să investească în infrastructura de electromobilitate;
  • Aplicarea unui tarif atractiv asigurat pentru noi aplicații în domeniul electricității, cum ar fi mobilitatea electrică, care să reflecte costul actual de achiziție și costurile de sistem; acesta trebuie să livreze un nivel atrăgător de profitabilitate și să garanteze sustenabilitatea economică;
  • Introducerea unor benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice;
  • Elaborarea de reglementări la nivel municipal pentru organizarea locurilor de parcare cu acces limitat, asigurând astfel un loc garantat cu spațiu pentru încărcare pentru deținătorii de VE care nu dețin propriul garaj;
  • Pregătirea de acțiuni de promovare a importanței electromobilității, armonizate cu obiectivele de Decarbonare pe termen lung;
  • Stimularea investițiilor în dezvoltarea industriei prelucrătoare, de echipamente pentru SRE, eficiență energetică și electromobilitate prin stabilirea unor măsuri de sprijin care cuprind cercetarea, stabilirea unor standarde comune și dezvoltarea infrastructurii necesare autovehiculelor electrice și hibride;
  • Extinderea, respectiv modernizarea transportului urban public cu mijloace ecologice, cum ar fi troleibuze, tramvaie, metroul si rețele feroviare suburbane.
  • Promovarea utilizării bio-combustibililor (creșterea ponderii biocarburanților de generația I și generația a II-a)

De asemenea, documentul mai prevede reînnoirea parcului auto național, prin menținerea programului Rabla. Acesta susține reînnoirea parcului auto național prin acordarea unei finanțări nerambursabile sub forma unei prime de casare, pentru achiziționarea autovehiculelor noi, mai puțin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate. Până în prezent, programul a suferit diverse modificări, cea mai importantă având loc în anul 2018 prin introducerea programului „Rabla Plus”. În cadrul acestuia se acordă ecotichete în valoarea de 45.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou electric, respectiv 20.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou hibrid cu sursă de alimentare externă.


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide