Ministerul Economiei se află în pragul unei decizii șocante: înmatricularea în România a mașinilor poluante, cu norme de poluare mai vechi de Euro 5, va fi interzisă în viitorul apropiat. Această măsură este cuprinsă în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) 2021-2030. Varianta revizuită a acestuia a fost pusă în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
Documentul nu precizează data de la care ar trebui să intre în vigoare această măsură și are o exprimare ambiguă în ceea ce privește categoriile de mașini la care se referă această măsură. Textul exact menționează „reducerea emisiilor GES (gaze cu efect de seră – n.r.) prin menținerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică și prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4”. Bănuim că guvernanții au cunoștință de existența unor mașini mai poluante decât cele Euro 3, chiar dacă au omis să le menționeze explicit, și că și acestea vor avea aceeași soartă va și cele Euro 3 și Euro 4.
PNIESC mai prevede și alte facilități pentru încurajarea mobilității electrice, una dintre cele mai importante fiind „introducerea de taxe de mediu ridicate și stricte, care să limiteze achiziția vehiculelor uzate”. Această prevedere reprezintă exact baza de care au nevoie guvernanții pentru introducerea unei noi taxe auto, sub forma unei taxe de mediu. Alte măsuri avute în vedere sunt:
De asemenea, documentul mai prevede reînnoirea parcului auto național, prin menținerea programului Rabla. Acesta susține reînnoirea parcului auto național prin acordarea unei finanțări nerambursabile sub forma unei prime de casare, pentru achiziționarea autovehiculelor noi, mai puțin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate. Până în prezent, programul a suferit diverse modificări, cea mai importantă având loc în anul 2018 prin introducerea programului „Rabla Plus”. În cadrul acestuia se acordă ecotichete în valoarea de 45.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou electric, respectiv 20.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou hibrid cu sursă de alimentare externă.