De ce mașinile de Formula 1 nu se mai alimentează în timpul curselor?

Publicat: 06 05. 2021, 07:46
Actualizat: 06 05. 2021, 07:48

Mașinile de Formula 1 nu se mai alimentează în timpul curselor de mai bine de un deceniu. De ce a luat FIA această decizie? Fanii Marelui Circ au acuzat forul internațional că a ucis spectacolul.

GALERIE FOTO

Prima mașină de Formula care a oprit să alimenteze în timpul unei curse a fost un monopost al echipei Brabham, în 1982, în timpul Marelui Premiu al Austriei. Echipa considerase că monopostul va fi mai rapid dacă va lua startul cu jumătate de rezervor de carburant și va realimenta pe parcurs. În 1984, FIA a decis să nu mai permită mașinilor să primească, pe linia boxelor, carburant.

Mai marii competiției au revenit asupra deciziei 10 ani mai târziu. Decizia era menită să condimenteze sezoanele dominate ani la rând de Williams. La prima cursă în care s-au aplicat noile reglementări, Michael Schumacher nu l-a putut depăși pe Ayrton Senna pe circuit, dar a făcut-o ulterior, grație unui pit stop mai scurt pentru realimentare. Era un semn că FIA luase o decizie care avea să intensifice spectacolul. Echipele au fost nevoite să-și regândească tactica la fiecare cursă.

Monoposturile de Formula 1 nu mai alimentează în timpul curselor din motive de siguranță

Membrii echipei care se ocupa de carburant trebuia să poarte combinezoane din material ignifug și să aibă sisteme speciale de furnizare a aerului. Pe durata operațiunii, fiecare echipă trebuia să delege un om care să fie pregătit să folosească un extinctor la nevoie. Și a fost nevoie. Monopostul lui Jos Verstappen a luat foc în timpul realimentării la Marele Premiu al Germaniei din 1994.

O flacără a apărut și la monopostul Ferrari pilotat de Michael Schumacher în 2003, în timpul Marelui Premiu al Austriei. Un extinctor a stins focul, iar germanul și-a păstrat calmul, a revenit pe circuit și a reușit să câștige cursa.

Și nu a fost singurul motiv. Uneori, piloții, grăbiți să revină pe circuit, din cauza unei coordonări imperfecte, plecau prea repede, lăsând furtunul de alimentare pe asfaltul din zona boxelor sau chiar plecau cu el atașat de monopost. I s-a întâmplat pilotului Ferrari, Felipe Massa, în 2008, în Singapore.

În 2009, BBC a raportat că o echipă de Formula 1 cheltuiește un milion de euro pe an pentru a umple rezervoarele cu carburant. Costul estimat includea echipa de realimentare, dar și combinezoanele speciale și fabricarea acestora.

FIA a schimbat din nou regulile în 2010. Din acel moment, mașinile de Formula 1 trec pe la boxe doar pentru schimbul de anvelope și pentru diverse reparații.