Maşinile autonome. Cum vor schimba ele lumea şi cum vor îmbunătăţi ele traficul
Potrivit cercetătorilor, o flotă de autoturisme autonome interconectate ar putea îmbunătăţi fluxul de trafic cu cel puţin 35%. Studiul a fost realizat de cercetători de la Universitatea din Cambridge.
Experimentul a fost făcut pe un circuit în miniatură. Când maşinile nu erau programate să se conducă într-o manieră cooperativă, orice maşină care a venit în spatele unei alte maşini care staţiona a trebuit să încetinească sau să oprească, şi să aştepte un gol de trafic de pe cealaltă banda. Acest lucru a dus la formarea unei cozi, la fel ca pe un drum real.
Apoi cercetătorii au programat maşinile să conducă în mod cooperativ, astfel încât atunci când o maşină s-a oprit pe banda sa, a trimis un semnal tuturor celorlalte. Maşinile de pe cealalta bandă au răspuns astfel încât cei blocaţi în spatele maşinii care a staţionat au putut schimba rapid benzile fără să se oprească sau să frâneze brusc.
În plus, atunci când o maşină cu telecomandă a fost introdusă în circuit, şi a fost condusă agresiv de către unul dintre cercetători, celelalte autoturismele autonome s-au ajutat reciproc, pentru a evita orice accidente.
Atunci când flota autovehiculelor autonome a fost programată să conducă într-o manieră cooperativă, fluxul global de trafic s-a îmbunătăţit cu 35%, comparativ cu 45% când a intrat în loc maşinuţa teleghidată, condusă agresiv.
Rezultatele studiului au fost prezentate la Conferinţa Internaţională de Robotică şi Automatizare din Montreal, Canada. Se speră că acestea vor fi utile pentru a vedea cum maşinile fără şofer pot comunica în viitor atât între ele, cât şi cu autovehiculele conduse de om, pe drumuri reale.
Michael He, student la Colegiul St John’s, Cambridge, este cel care a proiectat algoritmii pentru experiment. El a spus: „Autovehiculele autonome ar putea rezolva o mulţime de probleme din traficul în oraşe, dar pentru asta trebuie să existe o cale de a le conecta”.
O mare parte din hardware-ul utilizat în studiu a fost creat de Nicholas Hyldmar, licenţiat la Colegiul Downing, care a adăugat: „Dacă producătorii de autoturisme îşi dezvoltă propriile software-uri, toate aceste maşini ar trebui să comunice eficient între ele pentru ca să existe rezultate“.