Preşedintele micii companii MDI (Motor Development International) este Guy Negre, un inventantor pasionat de motoare şi vehicule cât mai eficiente. Dacă în 1996 prezenta prima generaţie a motorului cu aer comprimat, iar în 1998 arăta publicului prima maşină cu un astfel de motor, „Green Taxi”, iată că, după 17 ani, inventatorul îşi va vedea visul împlinit: maşina cu motor cu aer comprimat ajunsă în producţie de serie.
MDI – masina care merge cu… aer comprimat de pe tare.ro
Acest lucru va fi posibil graţie parteneriatului cu firma indiană Tata Motors, responsabilă pentru cea mai ieftină maşină din lume, Tata Nano, dar şi foarte interesată de tehnologiile nepoluante cât mai ieftine. Vremea discuţiilor şi a proiectelor a trecut, aşa că din 2013 vom vedea pe şosele primele maşini de serie având motor cu aer comprimat.
Şi nu în India, ci în Europa, prima oară în Italia, unde se pare că interesul pentru astfel de maşini cu motor cu aer comprimat este cel mai mare. Mai mult, se pare că MDI va propune o gamă de trei modele cu această tehnologie, nu doar unul. Nu vă gândiţi, însă, la maşini convenţionale, ci, mai degrabă, la mijloace de transport personal inedite.
MDI AirPod este o bubulină cu trei roţi, oferind până la 4 locuri într-o configuraţie ciudată: şoferul în faţă, iar ceilalţi pasageri după acesta, cu spatele la sensul de mers. Motorul cu aer comprimat dezvoltă maximum 4 kW (5,5 CP), aşa încât MDI AirPod poate fi condus şi fără permis. Rezervorul pentru aer comprimat are 175 de litri, iar autonomia maximă în ciclu urban este de 220 km, în condiţiile în care „alimentarea” durează doar 1,5 minute.
Al doilea model este MDI OneFlowAir, plasat în categoria quadriciclelor şi denumit de constructor „Mehari-ul timpurilor moderne”, deoarece mizează pe un stil cât mai simplist. MDI OneFlowAir poate transporta până la 5 pasageri, având caroserie decapotabilă, precum şi un sistem de propulsie hibrid: motor termic plus motor cu aer comprimat.
Când se utilizează doar motorul cu aer comprimat, MDI OneFlowAir promite o autonomie maximă de 100 km în regim urban şi de 50 km în regim extraurban, iar când se utilizează sistemul hibrid în formulă „dual-energy”, autonomia poate ajunge la un maximum de 900 km, cu un consum de combustibil de numai 1,7 litri/100 km, respectiv emisii CO2 de 35 g/km.
Ca performanţe, MDI OneFlowAir se bazează pe o putere maximă de 15 CP în versiunea „mono-energy” (doar cu motorul cu aer comprimat) şi atinge o viteză maximă de 90 km/h, iar în versiunea „dual-enegy” puterea maximă este de 25 CP, viteza maximă cifrându-se la 110 km/h, ceea ce recomandă maşina şi pentru drumurile scurte interurbane.
Cel de-al treilea model care va fi pus în vânzare este MDI CityFlowAir, care se doreşte un fel de monovolum de oraş, având o lungime de 4,1 metri şi primind până la 6 pasageri. La fel ca MDI OneFlowAir, şi acest al treilea model are un sistem de propulsie hibrid, puterea motorului cu aer comprimat fiind de 25 CP, iar cea maximă în regim „dual-energy” ajungând la 50 CP.
Autonomia în regim urban în regim „mono-energy”, doar cu motorul cu aer comprimat, este de 180 km, iar autonomia totală ajunge chiar şi la 1.500 km, în condiţiile unui condum mediu de 2 litri/100 km şi emisii CO2 de 40 g/km. Viteza maximă a lui MDI CityFlowAir se cifrează la 130 km/h, dar şi preţul maşinii se estimeză că va fi de cel puţin 13.000 euro, aproape dublu faţă de primul model, MDI AirPod, care va costa circa 7.000 euro.
Cei de la MDI şi Tata sunt încrezători în succesul acestor proiecte, mizând pe un mesaj foarte atractiv: doar 1 euro la 100 km şi zero g/km emisii CO2. Suntem foarte curioşi dacă maşinile cu motoare cu aer comprimat produse de MDI şi Tata vor reuşi să atragă suficientă atenţie şi din partea producătorilor generalişti sau vor deveni victime ale trendului maşinilor electrice.
VOI CE PĂRERE AVEŢI DESPRE MAŞINILE CU MOTOR CU AER COMPRIMAT?