Martor plăcuțe de frână aprins: Când se declanșează și ce trebuie să faci?

Publicat: 30 11. 2024, 07:00

Frânele sunt cel mai important element de siguranță al unei mașini. De aceea, un vehicul cu probleme la sistemul de frânare nu va primi niciodată dreptul de circulație pe drumurile publice. Dar, dacă în timpul mersului în bord se aprinde martorul roșu pentru plăcuțe de frână, iată care sunt cauzele și ce trebuie să faci într-o astfel de situație.

În momentul în care se aprinde un martor de bord de culoare roșie, înseamnă că mașina se confruntă cu o problemă majoră. De exemplu, nu mai e suficient ulei de motor, a scăzut periculos de mult nivelul de antigel sau propulsorul s-a supraîncălzit.

Dar, care e problema când se aprinde martorul pentru plăcuțe de frână?

Martor plăcuțe de frână aprins: Când se declanșează și ce trebuie să faci?

Martorul pentru plăcuțe de frână are rolul de a avertiza că acestea s-au uzat periculos de mult.

În momentul în care se aprinde, înseamnă că în cel mai scurt timp posibil, trebuie să mergi cu mașina la service pentru a le înlocui.

În cazul în care vei ignora avertismentul, plăcuțele de frână se vor uza dincolo de limita stabilită de producător. Ceea ce înseamnă că vor deveni ineficiente, iar pericolul de a ceda este foarte ridicat.

Când trebuie înlocuite plăcuțele de frână

În general, fiecare producător recomandă utilizarea plăcuțelor un anumit număr de kilometri, în funcție de materialele din care sunt acestea făcute. Unii recomandă înlocuirea după 10.000-15.000 de kilometri, alții la 25.000-30.000 de kilometri.

Dar nu acestea sunt principalele repere după care să ne orientăm când stabilim dacă trebuie, sau nu, înlocuite plăcuțele de frână.

Plăcuțele de frână trebuie să le schimbi atunci când se tocesc. Dacă ai un stil de conducere agresiv, s-ar putea să nu reziste nici 5.000 de kilometri. Sau, dacă folosești frâna de motor, nu frânezi brusc și nici nu atingi viteze mari, te pot ține chiar și 30.000 de kilometri”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Grosimea plăcuțelor de frână nu trebuie să scadă sub 3 milimetri. Dacă la mașinile de top există senzori care te avertizează când trebuie înlocuite, la vehicule mai vechi trebuie să te bazezi pe alți indicatori. De exemplu, unele plăcuțe au o tijă metalică menită să zgârie discul de frână când plăcuțele s-au tocit. Astfel, în mașină se va auzi permanent un scârțâit, mai ales la viteze mici.

Mergi pe un drum mai liber, cu 40-50 km/h, și când nu ai alte mașini în jur, pune frână bruscă. Ar trebui să oprești în câțiva metri. Repetă manevra asta de 2-3 ori, fără să te oprești de tot. Dacă mașina oprește la fel de repede, volanul nu vibrează, direcția rămâne fixă și nu se aude nicio scârțâitură de la roți, atunci sunt ok plăcuțele”, a mai explicat mecanicul.

De asemenea, ar trebui să constați că mașina reduce viteza imediat ce apeși frâna. Dacă tu apeși la maximum pedala pentru a reduce simțitor viteza, atunci sigur e o problemă la sistemul de frânare. Ori nu este reglat corect, ori plăcuțele trebuie înlocuite.