Martor de bord care te anunță că mergi pe drum alunecos. Ce trebuie să faci când se aprinde?
Majoritatea mașinilor sunt dotate cu un sistem care anunță șoferul, prin intermediul unui martor de bord, că se află pe un drum alunecos. Sistemul este conceput să se activeze în momentul în care apar probleme de aderență. Iată ce trebuie să faci când se aprinde acest martor.
Încă din anii `80, producătorii auto au introdus sisteme de control al tracțiunii pe diferite mașini.
Rolul acestora este de a avertiza conducătorul auto când aderența „se rupe” și mașina își pierde stabilitatea pe drum.
Martor de bord care te anunță că mergi pe un drum alunecos
În momentul în care una dintre roți are probleme de aderență, în bord se va aprinde un martor de culoare galbenă. Acesta are forma unei mașini, cu două urme de roți șerpuite în spate.
Declanșarea avertizării se face atunci când senzorii detectează că una dintre roți se învârte mai repede decât celelalte. Practic, atunci când roata se învârte în gol.
Această avertizare poate să apară fie când șoferul accelerează puternic și mașina patinează la demaraj, fie în mers, când una dintre roți prind o zonă alunecoasă.
Așadar, avertizarea de control a tracțiunii se aprinde atunci când sunt identificare probleme de aderență a roților.
Care este rolul sistemului de control al tracțiunii?
Controlul tracțiunii a început să fie implementat pe mașini de serie începând cu anul 1987, iar din 2012 a devenit obligatoriu pentru toate vehiculele de pasageri.
Sistemul are diferite abrevieri, precum ESC, ETS, TCS sau DTC. Însă, indiferent de denumire, toate au rolul de a monitoriza stabilitatea mașinii și chiar de a interveni când se pierde aderența.
Când sistemul detectează că roata se învârte în gol, transmite o avertizare dar poate să și intervină prin limitarea puterii roții sau prin înfrânarea acesteia. Astfel, computerul mașinii va încerca să ajute șoferul să recapete tracțiunea pe acea roată cât mai rapid, pentru a evita derapajul.
Practic, controlul tracțiunii acționează similar cu sistemul ABS, care împiedică roata să se blocheze la o frânare bruscă.
Ce trebuie să faci când se aprinde martorul pentru drum alunecos?
Sistemul de control al tracțiunii are senzori de viteză la nivelul fiecărei roți. Dacă unul sau mai mulți dintre aceștia se defectează, în bord se va aprinde martorul pentru drum alunecos.
Asta înseamnă că trebuie să mergi cu mașina la diagnoză pentru a afla care dintre senzori are probleme.
Dar, dacă acest martor se aprinde cu intermitențe iar mașina are tendința de a derapa, trebuie să reduci viteza. Înseamnă că drumul este alunecos și roțile au momente în care își pierd aderența.
Atenție, în acest cazuri este recomandat ca reducerea vitezei să nu se efectueze prin apăsarea frânei de picior. Pentru că e posibil ca roțile să se blocheze și mașina să derapeze necontrolat. Indicat e să se folosească frâna de motor.
Dacă martorul de drum alunecos se activează intermitent atunci când accelerezi, după care se stinge, înseamnă că ai apăsat prea tare pedala de accelerație. Sau că în zona de unde ai demarat șoseaua era alunecoasă și roțile au avut câteva momente în care și-au pierdut aderența. Dacă se întâmplă pe un drum uscat, atunci ar fi indicat să verifici nivelul de uzură al anvelopelor. Dacă sunt prea tocite, cauciucurile își pot pierde ușor aderența. Atenție, însă, pentru că asta se poate întâmpla și în mers, mai ales la viraje, ceea ce este extrem de periculos.