Marea Britanie lansează prima linie de autobuze autonome la Edinburgh
Pe măsură ce tehnologia avansează, autovehiculele rutiere devin, și ele, mai „inteligente”. Mașinile autonome ajung să fie o normalitate, iar Marea Britanie vrea să implementeze acest tip de tehnologie și în sectorul transportului public. Astfel, la Edinburgh, autobuzele care se conduc singure și-au început deja activitatea, scrie G4media.ro.
Prima linie de autobuze autonome a Regatului Unit prezintă cinci vehicule Alexander Dennis Enviro200AV. Acestea fac parte din proiectul CAVForth, finanțat parțial de Centrul pentru Vehicule Conectate și Autonome al guvernului britanic, alături de Innovate UK.
Autobuzele sunt limitate la viteza de 80 km/h, și vor avea de parcurs un traseu de aproximativ 22 de km ce pornește din apropierea orașului Inverkeithing, trece podul Forth Road, și se termină la Edinburgh Park Station. Autovehiculele sunt echipate cu senzori ce permit circulația în trafic cât și menținerea rutei prestabilite. Ele sunt capabile să se adapteze la diverse circumstanțe impuse de trafic – pot circula în sensurile giratorii, pot înțelege intersecțiile semaforizate și au abilitatea de a face depășiri sau de a schimba benzile. De asemenea, Stagecoach, firma de transport public rutier din Edinburgh, estimează o capacitate de transport de 10.000 de pasageri pe săptămână.
Cum funcționează cu adevărat autobuzele care se conduc singure
Deși poartă cu mândrie statusul de „autonome”, aceste vehicule vor circula cu doi membri ai echipajului la bord, din motive de siguranță. Unul dintre aceștia va fi responsabil cu supravegherea sistemelor de navigație ale autobuzului, pe când cel de-al doilea membru, numit și „căpitan”, va ajuta pasagerii atât la îmbarcare, cât și cu achiziționarea biletelor de călătorie. Până în anul 2025, aceste autobuze se vor afla într-o perioadă de probă, timp în care serviciile de transport public de acest fel vor fi oferite doar cu ajutorul celor doi membri aflați la bord.
Compania producătoare susține că autobuzele autonome vor contribui la siguranța în trafic prin timpi de reacție mult mai mici, dând dovadă și de eficiență sporită prin îmbunătățirea accelerării și decelerării. Aceste îmbunătățiri sunt posibile cu ajutorul inteligenței artificiale, și duc la o reducere a costurilor de energie, cât și la o scădere a gradului de deteriorare a vehiculului.
Carla Stockton-Jones, director general Stagecoach UK, a declarat că: „Suntem mândri să fim în fruntea inovației în domeniul transporturilor cu acest proiect care marchează o etapă importantă pentru transportul public.”