”Maratonul hârtiilor”. Înmatricularea unei maşine SH cumpărate din străinătate în 2016. Preţuri şi proceduri
Birocraţia, atitudinea ofenzivă a fucţionarilor şi cozile sunt principalele obstacole pe care le întâmpină românii când vor să-şi înmatriculeze o maşină second-hand adusă din străinătate. Procesul poate fi de durată, iar din această ecuaţie nu sunt excluse apariţia unor costuri neprevăzute. De cele mai multe ori românii aleg maşinile aduse din Germania. După cumpărarea autovehicolului şi transportarea acestuia în ţară, etapele pentru înmatriculare ar fi traducerea documentelor şi programarea la RAR, scrie Adevărul.
Vizita la RAR
Pentru maşinile aduse din Germania, sunt necesare o cerere de la RAR, actul de identitate şi brief-ul mare, în original, care este cartea de identitate din Germania. De obicei, vizita la RAR se face în maxim o oră, iar preţul estimat este de aproximativ 430 de lei. La final solicitantul va primi certificatul de autenticitate, cartea de identitate a vehicolului şi ITP-ul (inpspecţia tehnică, valabilă doi ani).
Timbrul de mediu
Un alt dosar este cel pentru stabilirea valorii timbrului de mediu. La direcţia finanţelor publice din localitate trebuie prezenate mai multe acte. Este obligatorie traducerea autorizată a actelor de vânzare-cumpărare şi a brief-ului mare. Preţul este de regulă cuprins între 60 şi 100 de lei.
Dosarul mai trebuie să conţină: cererea pentru stabilirea taxei de mediu, cartea de identitate a maşinii, brief-ul din Germania, traducerea autorizată, actul de identitate şi actul de vânzare-cumpărare.
Etapa pe care trebuie să o rezolvaţi la Finanţe ar putea fi destul de lungă. În cazul în care aţi ajuns până la ghişeu şi dosarul este complet, decizia pentru calcularea timbrului de mediu vă va fi înmânată a doua zi lucrătoare. Dar dacă se întâmplă ca vreun funcţionar să fie în concediu este posibil ca aşteptarea să se întindă pe câteva zile.
RCA-ul
Chiar dacă maşina nu are numere de identificare, se va încheia o asigurare RCA, care la finalul înmatriculării va fi din nou schimbată, iar acest lucru poate însemna timp pierdut pe la cozi.
Luarea în evidenţă la primărie
Un alt dosar trebuie făcut şi pentru luarea în evidenţă la primărie, la serviciul de taxe şi impozite locale. Cozile de aici, dar şi programul extrem de înşelător, te poate încurca. În unele cazuri, pentru a duce la îndeplinire şi acest pas, vei avea nevoie de mai multe zile libere de la serviciu.
Dosarul trebuie să conţină: cartea de identitate a autoturismului şi copia acestuia, contractul de vânzare-cumpărare, în original şi copie, copie de buletin şi originalul, fişa de înmatriculare, original şi copie, cererea completată pentru luarea în evidenţă la primărie dar şi o chitanţă de 60 de lei, care trebuie plătită la taxele şi impozitele locale. Alte costuri ar putea apărea la completarea fişei şi a cererei de înmatriculare, care se face la un birou de acte.
Din dosar nu trebuie să lipsească dovada achitării taxei pentru certificatul de înmatriculare. Acum, această taxă se poate plăti şi la Trezorerie şi Poştă. Taxa de doar 37 de lei nu poate fi achitată cu cardul, iar chitanţa trebuie păstrată pentru a fi depusă la dosarul final, de la Serviciul de Înmatriculări şi Permise.
Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor
Ultimele drumuri vor fi la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare. Dosarul final, ce urmează să fie depus pentru obţinerea certificatului de înmatriculare şi a numerelor , conţine un nou şir de documente ce trebuie adunate cu grijă de la celelalte instituţii.
Sunt necesare: cererea de înmatriculare, fişa, asigurarea RCA, brief-ul mare şi cel mic, contractul de vânzare-cumpărare în orgininal, IPT-ul, certificatul de autenticitate, chitanţa de la primărie, chitanţa de la CEC, chitanţa care atestă plata taxei de mediu dar şi numerele de înmatriculare vechi.
Este posibil ca agentul de la Serviciul de Înmatriculări să te întoarcă din drum dacă plata taxei de mediu s-a făcut cu o zi înainte şi nu a intrat „în sistem“.
La depunerea actelor pentru înmatriculare se optrează pentru un plăcuţe cu numere aleatorii, care costă 40 de lei sau 85 de lei, în cazul unor numere opţionale.
Adevărul, care citează site-ul vezicatface.ro, estimează că demersurile pentru înmatricularea unei maşini pot dura 2-3 zile. În realitate însă, pentru înmatricularea unei maşini, sunt necesare aproximativ două săptămâni, din care două zile sunt consumate cu pregătirea pentru RAR, două la cozile de la Primărie, alte două la Finanţe, altele pentru RCA, traducere, stat la coadă la CEC şi nu în cele din urmă pentru depunerea şi eliberarea actelor finale care atestă înmatricularea în România.