Manevre de evitat la o cutie de viteze manuală. Care sunt simptomele cutiei de viteze defecte

Autor: Radu Țuțulan 26 oct. 2023 Știri auto

Dacă nu ai o mașină cu transmisie automată, atunci e bine să știi câteva manevre de evitat la o cutie de viteze manuală. Iată și care sunt simptomele cutiei de viteze defecte.

Deși sunt mulți șoferi care au făcut școala pe o mașină cu transmisie manuală, nu știu să utilizeze corect acest tip de cutie de viteze.

Sunt câteva manevre pe care ar trebui să le evite, pentru a nu uza prematur o serie de componente. Cei care nu țin cont de sfaturile specialiștilor, pot ajunge să cheltuiască mii de lei pe reparații în fiecare an.

Manevre de evitat la o cutie de viteze manuală

Încă din timpul școlii de șoferi, instructorii ar trebui să explice cum trebuie folosită corect o cutie de viteze manuală. Dar, unii dintre cei care devin șoferi, uită apoi sfaturile primite. Sau, nu țin cont de acestea și, fără să realizeze, fac o serie de greșeli care distrug, încet dar sigur, transmisia.

Manevre de evitat la o cutie de viteze manuală:

  • forțarea cutiei când motorul este rece
  • introducerea în marșarier când vehiculul e în mișcare
  • apăsarea prelungită a ambreiajului
  • introducerea forțată în viteză
  • plecare din rampă fără frâna de mână.

Cum poți distruge cutia de viteze

Greșeala pe care o fac unii dintre șoferi este să forțeze cutia de viteze imediat ce au pornit motorul. Uleiul din cutie este încă rece și nu lubrifiază suficient componentele. Astfel, schimbarea treptelor de viteză e mai dificilă. Iar dacă o forțezi, te poți trezi că rămâi cu schimbătorul de viteze în mână. Sau riști să îndoi ori să rupi componente din interiorul cutiei.

Cei care nu opresc de tot mașina, înainte de a introduce în marșarier, riscă, de asemenea, să facă praf transmisia. Pentru mașinile cu o cutie manuală de viteze nu au sincron pentru treapta de mers înapoi.

Șoferi care au obiceiul de a sta cu ambreiajul apăsat la semafor, vor uza prematur sistemul de transmisie. Mai exact, rulmentul kit-ului de ambreiaj se va măcina mult mai repede decât ar fi cazul. Și cei care își odihnesc piciorul de pedala de ambreiaj uzează, fără să-și dea seama, kit-ul de ambreiaj. Pentru că orice presiune, cât de mică, face ca suprafața de contact dintre placă și volantă să nu mai fie etanșă.

Pentru a proteja cutia de viteze, e recomandat ca, după ce pornești mașina, să aștepți câteva minute înainte de a porni la drum. Astfel, uleiul are timp să se încălzească și să lubrifieze componentele cutiei.

De asemenea, e indicat să nu schimbi vitezele agresiv. Iar dacă uneori simți că nu intră în treapta 1, nu forța. Doar lasă din nou maneta la punctul mort și ridică piciorul de pe ambreiaj. Apoi, aproape sigur va intra fără probleme în viteză.

Simptomele cutiei de viteze defecte

Cel mai întâlnit simptom este cuplarea dificilă în anumite trepte de viteză. Practic, vei constata că e foarte dificil sau efectiv nu poți să bagi mașina într-o anumită treaptă de viteză. De asemenea, se poate întâmpla să iasă din viteză singură, în timpul deplasării.

E posibil să se audă și sunete neobișnuite din cutia de viteze, atunci când aceasta se defectează.

Iar uneori se poate întâmpla ca uleiul din cutia de viteze să se piardă. Această defecțiune va duce la lipsa lubrifierii și va fi foarte greu să selectezi treptele de viteză. În unele situații, poate să apară și un miros de ulei ars, din cauza componentelor care nu mai sunt lubrifiate corespunzător.

Atunci când întâlnești o astfel de problemă, trebuie să mergi urgent cu mașina la mecanic. Pentru că, cu cât vei circula mai mult având cutia de viteze defectă, cu atât riști să o distrugi cu totul. În unele situații, trebuie doar să completezi uleiul din interiorul cutiei sau să înlocuiești o mică piesă. Dar, dacă nu tratezi la timp problema, poți ajunge să schimbi cutia de viteze cu totul. Ceea ce înseamnă o cheltuială de câteva mii de lei.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide