Mai puține hârtii la vânzarea și cumpărarea unei mașini

Autor: George Cristea 29 apr. 2021 Știri auto

Autoritatea pentru Digitalizarea României promite mai puține hârtii la vânzarea și cumpărarea unei mașini. În plus, o propunere legislativă vizează simplificarea semnificativă a procesului de înmatriculare a unei mașini.

Intră în Galeria FOTO

În ciuda progreselor făcute în ultimii ani, România rămâne într-o mare măsură o țară profund birocratică. Celebrul dosar cu șină este încă la putere, iar plimbatul hârtiilor între diverse instituții pare să constituie însăți esența vieții funcționarilor din spatele ghișeelor. În acest context, inițiativele care propun „șuntarea” procesului birocratic par mai degrabă curiozități decât tendință clară.

Unul dintre cele mai interesante proiecte aflate la Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) are în vedere eliminarea copiilor după o serie de documente cerute în procesul de vânzare sau cumpărare a mașinii. Desigur, toate aceste documente există în bazele de date ale autorităților, iar necesitatea de a le plimba în formă printată de la un ghișeu la altul nu este decât o formă de sadism birocratic.

„Cred că până spre sfârșitul anului va fi gata un sistem de interoperabilitate la nivelul direcțiilor de taxe și impozite locale din București. Vrem ca în cadrul procesului de vânzare și cumpărare al autovehiculelor cetățeanului să nu-i mai fie solicitate date, informații și copii după documente pe care statul le deține – copie după cartea de identitate, copii după dovada plății unor taxe, pentru că le poți plăti în ghiseul.ro și se pot furniza aceste date în format electronic, copie după certificatul de înregistrare al firmei”, afirmă șeful ADR, Octavian Oprea.

Mai puține hârtii la vânzarea și cumpărarea unei mașini. Când vom vedea asta?

Desigur, în dulcele stil românesc „încet, dar timid”, nici această măsură nu va fi extinsă rapid la nivelul întregii țări. Termenul amintit se referă doar la nivelul Capitalei, pentru că ceilalți cetățeni vor plimba în continuare hârtiile așa cum deja s-au obișnuit. Abia în faza a doua procesul va fi extins și la nivelul municipiilor reședință de județ. Tot Octavian Oprea explică și de ce durează atât de mult.

„Avem nevoie mai întâi de un exemplu de bune practici pentru a putea replica sistemul la nivel național. În momentul de față am pus la dispoziția Direcției de Înmatriculări și Permise Auto un flux în care descărcăm informațiile legate de plățile pentru serviciile pe care i le oferă. Cetățeanul nu trebuie să se mai ducă cu o copie a chitanțe la înmatriculări sau permise sau pașapoarte, dacă a plătit prin Ghiseul.ro”, mai spune șeful ADR, citat de Republica.ro.

Simplificarea procesului de înmatriculare al unei mașini

O altă măsură care va face viața mai ușoară celor care cumpără o mașină se află în discuții la Senat. Propunerea făcută de parlamentarii UDMR prevede ca înmatricularea și înregistrarea vehiculelor să aibă loc într-o singură zi și într-un singur loc, prin aceasta Uniunea dorind introducerea, în România, a unor exemple de bune practici din Occident.

„Mulți proprietari de mașini au declarat că procesul de înmatriculare a vehiculelor este foarte complicat în România. Acest lucru este cauzat de faptul că procedura de înmatriculare are loc în mai multe instituții, implică multă administrație, bani și timp. Am elaborat o propunere legislativă, care vizează crearea unui sistem mai eficient, iar în cazul înmatriculării, proprietarii ar trebui să se deplaseze la un singur loc, unde se eliberează toate documentele necesare pentru înmatriculare”, a declarat Benedek Zakarias, viceliderul grupului parlamentar al UDMR. despre noua inițiativă legislativă.

Potrivit proiectului legislativ depus de UDMR la Senat, înmatricularea vehiculelor va trebui să se desfășoare numai la sediile Registrului Auto Român (RAR). Momentan, programările trebuie făcute în mai multe locuri – RAR, administrația financiară, DRPCIV.

O altă inițiativă legislativă de simplificare a înmatriculării fusese pusă în dezbatere în 2020 la Ministerul de Interne, pe vremea când acesta era condus de Marcel Vela. Potrivit proiectului, dealerii auto s-ar fi putut ocupa de înmatricularea mașinilor comercializate în numele cumpărătorului. Schimbarea de guvern a făcut ca acest proiect să rămână în sertar, cel puțin deocamdată.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide