Ludovic Orban trimite corpul de control la Compania de Autostrăzi. Ce probleme reclamă
Ludovic Orban trimite corpul de control la Compania de Autostrăzi pentru a cerceta situația autostrăzii Lugoj-Deva. Investigația vizează derularea contractului pe lotul 3 al autostrăzii, dar și rezilierea contractului, în august 2019.
Premierul Ludovic Orban a confirmat vineri, în cadrul unei conferințe de presă, că a trimis corpul de control la CNIAR. În centrul anchetei se află modalitatea de reziliere a contractului celor 21 de kilometri de autostradă de pe lotul 3, într-un moment în care stadiul lucrărilor ajunsese la 99%. Potrivit unor surse citate de G4Media.ro, Sorin Scarlat, cel care a încuviințat în august anul trecut ruperea contractului cu spaniolii de la Comsa, și-a dat demisia din funcția de director al Direcției de implementare proiecte.
Premierul declarase anterior, într-o ședință de guvern, că pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva a fost un aranjament între managementul companiei și constructor pentru rezilierea contractului fără temei legal și crede că această situație trebuie investigată de Parchet.
„Acolo lucrurile sar în ochii, lipsa de apărare, astea toate trebuie sancționate, adică trimis către Parchet. Ce s-a întâmplat acolo e de Parchet. Încercăm să câștigăm, dar după cum arată lucrurile vă spun clar că totul e cusut cu ață alba (…) Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia nu plătește nimeni?”, a spus premierul.
Afirmațiile premierului au venit după ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat ridicarea restricțiilor de circulație pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, restricții care au fost în picioare de la deschiderea traficului pe cei 21 de kilometri de autostradă dintre Holdea și Ilia, în decembrie anul trecut.
CNAIR a venit ulterior cu precizarea că a fost ridicată începând cu 28 mai doar restricția de tonaj (7,5 t) și că vor fi menținute, însă, restricțiile de viteză „pentru desfășurarea traficului în condiții de siguranță”.
De ce trimite Ludovic Orban corpul de control la CNAIR?
Contractul pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva fusese atribuit constructorului spaniol Comsa, dar a fost reziliat pe 27 august 2019, când stadiul fizic al construcției autostrăzii ajunsese la 99%. CNAIR și Ministerul Transporturilor prin vocea lui Răzvan Cuc, care ocupa funcția de ministrul al Transporturilor la acea vreme, i-au acuzat atunci pe constructorii spanioli că au lucrat prost.
Un alt lot care urmează să fie investigat de Corpul de control al Primului Ministru este lotul 2 al aceleiași autostrăzi, reziliat în august 2017, în timpul primului mandat de ministru al transporturilor al lui Răzvan Cuc, când la șefia CNAIR se afla Ștefan Ioniță.
Situația pe lotul 2 este foarte asemănătoare cu cea de pe lotul 3. Practic italienilor de la Salini li s-a reziliat contractul la câteva luni după ce dăduseră în trafic 15 kilometri din cei 28,6 ai lotului 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Tot atunci, italienilor le-au fost scoși din contract 3 secțiuni cu o lungime totală de 13,16 km, inclusiv secțiunea unde trebuie realizate celebrele ”tuneluri pentru urși”.
Constructorul italian s-a plâns de rezilierea abuzivă a contractului la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, care i-a dat dreptate. A obligat CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată.