Lucrările la autostrada Piteşti – Sibiu încep cel devreme în 2017. Rus: „Eu cu siguranţă nu (le) apuc”
Lucrările la autostrada Piteşti – Sibiu ar putea începe cel devreme în 2017, conform declaraţiei ministrului Transporturilor Ioan Rus, citat de Gândul.
„Eu cu siguranţă nu apuc, poate numai dacă mă puneţi ministru pe următoarele cicluri… Cred că într-un an şi jumătate – doi ani se pot demara lucrările, în funcţie de cât de rapid va merge studiul de fezabilitate, cât de puţine contestaţii vor fi la licitaţiile de proiectare şi de execuţie. Sunt chestiuni administrative„, a declarat Rus la finalul dezbaterilor din Parlament privind bugetul Ministerului Transporturilor din 2015.
Declaraţia ministrului vine într-un context în care acesta recunoaşte că începerea lucrărilor la această autostradă reprezintă o „prioritate totală”, indiferent de modalitatea în care se va începe, de fapt, lucrul la ea: ca drum expres iniţial, urmat de ridicarea la nivel de autostradă ulterior.
Faptul că ministrul transporturilor consideră că lucrările efective ar putea începe în 2017 este contrazis de realitatea din legislaţia Uniunii Europene dar şi a lucrărilor din România. Studiul de fezabilitate – al cărui proiectant va fi selectat abia în ianuarie 2015 – ar trebui să dureze 24 de luni, iar procedura de licitaţie durează cel puţin 6 luni, cărora li se adaugă lunile de contestaţie – s-a ajuns şi la 16 luni de contestaţii în anumite cazuri!
În cel mai bun scenariu, studiul de fezabilitate ar putea fi cel finalizat „într-un an şi jumătate – doi”, iar lucrările vor începe cel devreme la mijlocul lui 2018. Aceasta este realitatea crudă a tergiversărilor iresponsabile ale Guvernului Ponta şi în special ale fostului ministru al marilor lucrări, domnul Dan Şova, care au amânat cu mai bine de doi ani şi jumătate realizarea unui studiu de fezabilitate pentru această autostradă deşi nu ar fi costat practic nimic bugetul de stat, banii venind de la Uniunea Europeană.
Autostrada Piteşti – Sibiu are o porţiune de 25 de kilometri în zonă montană mai dificilă decât tot ce s-a construit până acum în România, inclusiv viaductele de pe porţiunea Sibiu – Deva
Este un lucru îmbucurător că actualul ministru al transporturilor recunoaşte ceea ce a declarat întreaga societate civilă, de la transportatori la marii exportatori ai României, cu privire la prioritatea absolută de care trebuie să se bucure această porţiune de autostradă. Din păcate, cei 2 ani şi jumătate pierduţi nu mai pot fi recuperaţi, iar realitatea din teren va face ca autostrada să fie gata cel devreme în 2020, iar asta doar dacă absolut toate lucrurile merg perfect. Apropo, ultima afirmaţie a ministrului contrazice o alta, făcută mai devreme tot de către domnia sa, conform căreia, dacă această autostradă este împărţită pe mai multe loturi şi toţi constructorii se apucă simultan de lucru, ea ar putea fi gata în 2018. Evident, acest lucru este imposibil.
Bugetul Ministerului Transporturilor pentru 2015, care se ridică la 8,66 miliarde lei, în creştere cu 9% faţă de execuţia preliminară din acest an, a fost aprobat marţi de comisiile pentru Transporturi şi Infrastructură (Camera Deputaţilor), respectiv Transporturi şi Energie (Senat), cu o serie de amendamente. Amendamentele aprobate de parlamentari au inclus, printre altele, solicitări de finanţare pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, reabilitarea DN 15 Piatra Neamţ – Bacău, Transfăgărăşan şi centura Rădăuţi.
Conform acestor date, anul viitor se vor da în folosinţă sub 50 de kilometri de autostradă, din fericire aceştia făcând legătura între tronsoane importante de autostrăzi deja date în utilizare.