Lista țărilor care vor interzice vânzarea mașinilor pe benzină și motorină
De la scandalul Dieselgate, veștile despre țări și orașe care vor interzice vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel continuă să sosească. Iată care este lista țărilor care vor interzice vânzarea mașinilor pe benzină și motorină în perioada următoare.
Într-un moment în care la nivelul Uniunii Europene se discută o eliminare a mașinilor noi pe benzină și motorină începând cu 2013, mai multe țări au luat problema în propriile mâini și au anunțat planuri similare. Unele sunt mai agresive, în timp ce altele urmăresc păstrarea situației actuale cât mai mult timp posibil.
Părerile sunt unanime, însă: în cel mai relaxat scenariu, niciun producător auto nu va mai putea vinde mașini cu motoare termice după 2050 nu doar în Europa, ci și în celelalte țări ale lumii. În cazul țărilor care au anunțat măsuri agresive în ceea ce privește poluarea, se remarcă Norvegia, unde vânzarea mașinilor noi pe benzină și motorină va înceta în 2025.
Lista țărilor care vor interzice vânzarea mașinilor pe benzină și data de la care intră în vigoare interdicția
Iată cum se prezintă situația pe continentul european:
- Austria intenționează să interzică vânzarea mașinilor noi pe benzină până în 2027.
- Belgia nu a anunțat planuri în acest sens, dar la nivelul capitalei Bruxelles se discută interzicerea mașinilor pe benzină pe străzile din oraș din 2035.
- Danemarca va interzice mașinile noi pe benzină din 2030, iar cele cu propulsie hibridă, din 2035. A cerut Uniunii Europene să permită statelor membre să ia măsuri în acest sens.
- Franța va interzice vânzarea mașinilor pe benzină din 2040.
- Germania a votat o rezoluție care va permite omologarea exclusiv a mașinilor cu emisii zero până în 2030.
- Irlanda discută un proiect de lege care va permite doar vânzarea mașinilor cu emisii zero din 2030.
- Islanda va interzice înmatricularea de mașini noi cu motoare termice începând cu 2030. Reykjavík va elimina jumătate din benzinării până în 2025.
- Marea Britanie va interzice vânzarea mașinilor noi care funcționează pe benzină și motorină (dar nu și cele hibride) din 2030. Scoția va face același lucru din 2032. Bristol va fi, probabil, primul oraș care va interzice accesul mașinilor diesel în centrul orașului.
- Norvegia va interzice vânzarea mașinilor pe benzină din 2025. În prezent, 60% din mașinile noi comercializate sunt electrice.
- În Olanda, toate mașinile noi trebuie să aibă emisii zero până în 2030. În Amsterdam va fi interzisă circulația tuturor mașinilor cu motoare termice din 2030.
- Portugalia va interzice vânzarea de mașini noi pe benzină din 2040.
- Slovenia va face același lucru din 2030.
- Spania intenționează să interzică vânzarea mașinilor care folosesc combustibili fosili înainte de 2040.
- Suedia va interzice vânzarea mașinilor noi pe benzină după 2030.
Care este situația în afara Europei?
Nu doar europenii sunt preocupați de reducerea poluării. Iată cum stă situația pe alte continente:
- Coreea de Sud analizează posibilitatea de a interzice mașinile noi pe benzină din 2035.
- Egipt intenționează să permită comercializarea exclusiv a mașinilor electrice din 2040.
- Hong Kong intenționează să interzică circulația mașinilor pe benzină și motorină din 2030 sau 2040.
- India are ca target vânzarea de mașini exclusiv electrice înainte de 2030 și intenționează să interzică vehiculele cu două și trei roți alimentate pe benzină din 2025.
- Israel va interzice vânzarea de mașini pe benzină noi după 2030.
- Japonia va interzice vânzarea de mașini noi pe benzină din 2035.
- Sri Lanka va interzice circulația tuturor mașinilor alimentate cu combustibili fosili din 2040.
- Statele Unite discută o inițiativă prin care impune ca 50% dintre mașinile vândute în 2025 în SUA să fie cu emisii zero. Ulterior, acest procent va crește în fiecare an cu 5% până va atinge 100% în 2035.
- Taiwan va permite după 2040 comercializarea exclusiv a mașinilor electrice.
Trebuie spus că sunt multe goluri în aceste planuri. Există, astfel, țări care nu au anunțat nicio intenție în reducerea numărului de mașini pe benzină și motorină. De asemenea, există țări care și-au anunțat intenția în acest sens, dar fără a depune vreo inițiativă legislativă concretă pentru interzicerea mașinilor cu motoare termice.
În mod regretabil, România nu a anunțat nicio intenție de a limita vânzările de mașini noi cu motoare termice. A existat o singură inițiativă la nivelul Bucureștiului, anul trecut, care a fost abandonată în urma protestelor care amenințau să deraieze campania electorală a primarului în exercițiu la acea dată, Gabriela Firea.
sursa: ICCT