Legislaţie nouă pentru vehicule istorice: o şansă în plus pentru vechile modele româneşti
Vechile modele Dacia 1310 produse până în 1984, dar şi alte modele româneşti mai vechi de 30 de ani, pot fi atestate acum ca vehicule istorice, după ce Parlamentul European a modificat legea privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora.
Potrivit DaciaClasic.ro, Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 modifică definiţia vehiculelor istorice şi face, astfel, mai uşoară atestarea lor.
Nu doar bătrânele Dacii 1300 vor avea acum acces în clubul vehiculelor istorice
Mai exact, conform noului act normativ, vehiculul istoric (vehiculul de interes istoric) este vehiculul care îndeplineşte simultan următoarele condiţii:
– a fost fabricat sau înmatriculat pentru prima dată în urmă cu cel puţin 30 de ani;
– tipul său specific, astfel cum este definit în legislaţia Uniunii Europene sau în legislaţia naţională relevantă, după caz, nu se mai află în fabricaţie;
– este bine întreţinut şi menţinut în starea sa iniţială şi nu a suferit nicio modificare substanţială a caracteristicilor tehnice ale componentelor sale principale;
– deţine un atestat de vehicul istoric, emis de către autoritatea naţională a FIVA în România, Retromobil Club România.
Până la adoptarea acestei modificări, definiţia pentru vehicule istorice impunea o perioadă minimă de 30 de ani de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv. Cu alte cuvinte, chiar dacă o maşină avea 30 de ani de când fusese produsă, ea nu putea fi atestată ca vehicul istoric dacă acel model a fost fabricat în continuare mai mulţi ani.
Conform fostelor reguli (OMTCT 2.132/2005), vehiculele istorice erau „cele pentru care perioada trecută de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul (care a utilizat acelaşi tip de caroserie şi acelaşi tip de motor) este de cel puţin 30 de ani. Vehiculele istorice pot fi originale, restaurate sau reconstruite, sens în care deţinătorii lor vor obţine un atestat de vehicul istoric, emis de către autoritatea naţională a FIVA în România, Retromobil Club România”.