Codul Rutier a fost schimbat și permite acum șoferilor să circule cu anvelope de vară și în lunile de iarnă, dar numai în anumite condiții.
În trecut, cauciucurile de iarnă erau obligatorii în sezonul rece. Mai exact, toți șoferii erau obligați să aibă montate aceste tipuri de anvelope din luna noiembrie până în martie.
Dar, legea a fost schimbată, iar acum șoferii pot folosi anvelope de vară și iarna, dar numai în anumite condiții.
Până în anul 2011, șoferii erau obligați să circule cu anvelope de iarnă din luna noiembrie până la final de martie.
Prin OUG 5/2011, această lege a fost modificată. Iar noul text al legii permite conducătorilor auto să circule și iarna cu anvelope de vară.
Astfel, se interzice șoferilor să circule pe drumuri acoperite cu gheață, zăpadă sau polei în situația în care vehiculul nu e echipat cu anvelope de iarnă.
Dar, dacă șoseaua este uscată, atunci șoferii pot circula pe orice drum, indiferent de sezon, cu cauciucurile de vară.
Totuși, specialiștii recomandă ca în sezonul rece să folosim exclusiv anvelope de iarnă. Pentru că acestea sunt concepute să asigure o aderență optimă la temperaturi scăzute, mult mai bună decât o anvelopă de vară.
„Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, trebuie să îndeplinească cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră”, precizează Registrul Auto Român.
Altfel, atât cei care au cauciucuri de iarnă cât și cei cu anvelope de vară pot primi o amendă de până la 3.300 de lei, dacă acestea sunt prea uzate.
Aceeași sancțiune o primesc și șoferii care circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei având anvelope de vară.
Nivelul de uzură al anvelopelor poate fi determinat printr-o simplă verificare vizuală, fără aparate de specialitate.
Cel mai important indicator al uzurii unui pneu este banda de rulare a acestuia. Practic, singura parte a pneului care asigură aderența la șosea.
Înălțimea profilului determină starea de uzură a anvelopei. O înălțime mică pe timp de iarnă va reduce considerabil aderența și controlul asupra mașinii.
De regulă, banda de rulare a unei anvelope noi trebuie să aibă minimum 9-11 mm înălțime.
În interiorul acestor profile există mici linii de ghidaj. Acestea sunt trasate la anvelopele de iarnă la o înălțime de maximum 4 mm.
În momentul în care profilul s-a tocit și a ajuns la nivelul acestor linii de ghidaj, atunci anvelopa trebuie înlocuită.