Legea asigurărilor auto obligatorii (RCA) care prevede limitarea la 25% a cheltuielilor administrative şi de achiziţie ale companiilor de asigurări a fost votată azi de Parlament, informează Ziarul Financiar.
Legea RCA a trecut de Senat la începutul lunii septembrie a anului trecut. Intrarea pe piata RCA a unui asigurător controlat de stat, dar şi introducerea unui preţ de referinţă calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sunt principalele prevederi legii. Legea prevede şi limitarea costurile logistice ale asigurătorilor la un nivel maxim de 25% din valoarea primei, dar şi luarea în calcul al istoricului de daună al şoferului în cazul companiilor de transport.
Asigurările RCA reprezintă principala sursă de business pentru companiile locale de profil. La finalul anului trecut primele brute subscrise din poliţele RCA au cumulat 4 miliarde de lei, ceea ce înseamnă aproape jumătate din subscrierile totale.
Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună si 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului, cu anumite excepţii chiar şi pentru o perioadă mai mică de o lună, potrivit
Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate conform acordului dintre asigurat şi asigurătorul RCA,potrivit sursei citate.
Unul dintre amendamentele adoptate permite asiguraţilor să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, dar poliţele nu au cum să crească din cauza costurilor cu reparaţiile, pentru că acestea reprezintă doar o mică parte din costul total al daunelor, a explicat preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean, la finalul şedinţei comisiilor parlamentare care au întocmit raportul votat de plen.
De asemenea, utilizarea de piese contrafăcute în efectuarea de reparaţii auto este considerată infracţiune, potrivit sursei citate.
Tariful de referinţă se calculează semestrial de catre o societate cu expertiza recunoscută in domeniu, contractata de catre A. S.F., după formula prevăzută la art. 2 pct. 24 şi se publică de către A.S.F
Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat.
Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics.
La încheierea contractului RCA şi pe parcursul derulării acestuia asiguratul are obligaţia să permită asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare şi să furnizeze informaţiile solicitate de asigurătorul RCA pentru evaluarea riscului şi calculul primei de asigurare, stabilite prin reglementări A.S.F, potrivit proiectului de lege.
Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului.
Proprietarii au obligaţia ca, pe toată durata suspendării contractului RCA, să imobilizeze vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public.
Proiectul de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto a fost adoptat cu 226 voturi „pentru”, 25 de voturi „împotrivă” şi 4 abţineri.