Începând din această vară, cei de la Premium Auto, importator Land Rover şi Jaguar, au venit cu un concept inedit pentru posesorii (şi nu numai) de SUV-uri – o "academie" de offroad, despre care mai multe detalii puteţi afla direct de pe site-ul www.landroveracademy.ro. Promotor.ro a fost acolo şi vă poate spune ce vă aşteaptă, mai detaliat.
În primul rând, de unde a pornit ideea? Ei bine, este un fapt binecunoscut că 90% dintre posesorii de SUV-uri îşi folosesc maşinile doar pe şosea, iar în teren accidentat realizează repede că maşina lor este prea limitată şi nu îi poate duce pe culmi nebănuite. Impresie de cele mai multe ori eronată – deoarece nu este de ajuns să ai o maşină pe care scrie 4×4, ci trebuie să ai şi cunoştinţe de bază despre ce înseamnă offroadul.
Prima lecţie învăţată în acest weekend (deşi am putea să dăm vina pe data de 13 septembrie…) a fost următoarea: la munte trebuie să te duci întotdeauna pregătit pentru vreme proastă şi pentru aventuri în ploaie, noroi, iarbă udă, etc. Cu alte cuvinte, din bagajul personal au lipsit bocancii, pantalonii impermeabili şi hanoracul – ploaia mocănească de vineri şi sâmbătă a fost o lecţie destul de bună, după cum vom vedea.
Revenind la organizatori, aceştia au pus la bătaie toată gama de modele Land Rover. Ar putea părea hilar să crezi că un Land Rover Freelander poate sta umăr la umăr cu un redutabil Land Rover Defender, dar şi asta este o lecţie: nu trebuie să subestimezi nici maşina, dar nici situaţia din teren sau obstacolele peste care vei trece cu ea. Trebuie menţionat faptul că toate maşinile erau în echiparea de serie de bază, singurele modificări fiind adaptarea unor trolii Warn.
Poligonul de încercări a fost amenajat pe un teren privat, în natură, permiţând demonstrarea şi învăţarea câtorva reguli de bază în offroad. Pentru început, trecerea printr-un vad de apă are rolul de a tempera avântul oricui apreciază fotografiile cu maşinile care trec cu viteză prin pârâuri. De fapt, răbdarea şi atenţia sunt cuvintele cheie în acest caz, datorită terenului necunoscut de sub apă sau a influenţei apei asupra sistemelor electrice sau chiar a motorului. Unde mai pui că ploaia a făcut balta prin care treceam ceva mai mare decât de obicei.
Restul traseului a avut rolul de a ne învăţa mai multe despre urcarea şi coborârea pantelor abrupte, mersul pe pantă înclinată sau încrucişarea punţilor. Din nefericire, ploaia menţionată mai devreme a făcut traseul amenajat impracticabil în condiţii de siguranţă, existând pericole serioase de răsturnare a maşinilor sau de pierdere a aderenţei şi, implicit, a controlului. Astfel încât s-a apelat la un traseu de backup, cu pante noroioase şi şanţuri pe care, în mod normal, ai fi tentat să crezi că nu le poţi traversa.
Însă a doua zi, lucrurile au revenit la normal