La câți KM trebuie înlocuită distribuția pe lanț? Mitul contrazis de mecanici
Deși printre șoferi circulă mitul conform căruia distribuția pe lanț nu trebuie înlocuită niciodată, mecanicii contrazic această idee și explică la câți kilometri ar fi indicat să se schimbe kit-ul de distribuție.
Distribuția unui automobil are rolul de a sincroniza deschiderea supapelor de evacuare și de admisie și contribuie la realizarea schimbului de gaze din interiorul cilindrilor.
La baza distribuției se află lanțul de distribuție sau o curea de transmisie. Acestea sunt elementele de angrenare care imprimă mișcare tuturor pieselor auxiliare.
Ruperea curelei sau a lanțului de distribuție poate provoca pagube extrem de costisitoare, chiar dauna totală a motorului.
Cum funcționează distribuția pe lanț
Distribuția pe lanț are o serie de avantaje în raport cu cea pe curea de cauciuc.
Aceasta e fabricată din metal, deci are o rezistență mai mare, iar sistemul este mai simplu.
Spre deosebire de distribuția pe curea, cea pe lanț nu depinde de pompa de apă. Asta înseamnă că este mai ieftină în ceea ce privește piesele ce trebuie înlocuite, însă ansamblul are un cost mai mare.
Lanțul de distribuție conectează arborele cu came cu arborele cotit, astfel că dacă pompa de apă se blochează, distribuția va continua să funcționeze la parametri normali. Dar asta nu înseamnă că poți amâna la nesfârșit înlocuirea piesei defecte.
La câți kilometri trebuie înlocuită distribuția pe lanț
Un mit a circulat de mult timp printre șoferi, anume că distribuția pe lanț nu trebuie înlocuită niciodată.
„Distribuția pe lanț se uzează, cu timpul, la fel ca oricare altă piesă mecanică. E adevărat, că rezistă de 3-4 ori mai mult decât distribuția pe curea, dar tot va trebui înlocuită. Asta pentru a fi sigur că nu se rupe în mers. Fiindcă atunci când distribuția pe lanț se rupe, sunt mari șanse să distrugă tot motorul”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Schimbarea kit-ului de distribuție pe lanț nu se face în funcție de carburantul folosit. Ci depinde foarte mult de modul în care a fost folosit automobilul.
Fiecare producător auto recomandă înlocuirea kit-ului de distribuție pe lanț după un anumit număr de kilometri. De asemenea, firma care produce aceste kit-uri garantează utilizarea lor un număr limitat de kilometri.
„În general, după aproximativ 200.000 de kilometri pot să apară primele semne de uzură. În funcție de modul de exploatare și de calitatea metalului din care e făcut, înlocuirea kit-ului de distribuție pe lanț se face între 250.000 și 350.000 de kilometri. Dar poți mergi chiar și peste 500.000 km, dacă e un kit de calitate și e exploatat în condiții corecte”, a mai spus Robert Marin.
Defectarea distribuției pe lanț prezintă o serie de simptome, cele mai clare fiind zgomotele metalice care se vor auzi din zona motorului.
Ce avantaje are și cât rezistă cureaua de distribuție
Cureaua de distribuție a înlocuit lanțul de distribuție datorită costurilor reduse și a funcționării silențioase.
Singurul dezavantaj este acela al duratei de viață. De regulă, aceasta este estimată la cel maximum 100.000 km sau la o perioadă de 5-7 ani.
Intervalul la care trebuie înlocuit kit-ul de distribuție pe curea depinde de modelul autovehiculului.
Din punct de vedere tehnic, cureaua de distribuție trece prin mai mulți scripeți echipați cu întinzătoare. Acești scripeți mențin tensiunea corectă pentru a asigura o mișcare normală a curelei.
Cureaua are cele mai mari șanse să se rupă în momentul în care se pornește motorul, atunci fiind înregistrate cele mai mari tensiuni.
Ce se întâmplă dacă se rupe distribuția
Dacă se rupe cureaua de distribuție, poți scăpa fără nicio altă avarie sau doar cu câteva supape îndoite.
Dar, dacă se va rupe distribuția pe lanț, daunele pot fi mult mai mari. De exemplu, bucățile de metal pot fisura blocul motor, pot afecta vilbrochenul, distruge chiulasa ori chiar să spargă pistoanele.
Iar costurile de reparație a motorului vor fi mult mai mari sau chiar ar putea fi necesară înlocuirea cu totul a acestuia.
De aceea, se recomandă verificarea cu regularitate a gradului de uzură a curelei sau lanțului de distribuție și înlocuirea kit-ului atunci când acesta s-a măcinat.