Uleiul la o mașină pe benzină trebuie schimbat la un anumit interval de timp, dar pot să apară o serie de semne îngrijorătoare, care să te avertizeze că trebuie înlocuit lubrifiantul.
Toate motoarele termice au nevoie de lubrifiant pentru a funcționa în parametri normali. Uleiul ajută la ungerea componentelor metalice din interiorul motorului.
În lipsa acestuia, piesele de fier sau oțel ar ajunge să se frece între ele și în scurt timp motorul s-ar distruge în totalitate.
La mașinile care au motoare diesel, deci pe motorină, se recomandă înlocuirea uleiului la fiecare 10.000 de kilometri. Sau la cel mult un an, dacă nu ați circulat prea mult cu aceasta.
„Și la benzină e cam același lucru. Bine, poți să înlocuiești și la 12.000-15.000 de kilometri, dar o faci pe riscul tău. Poți să stai cu același ulei și 30.000 de kilometri, însă te poți trezi că se blochează motorul și nu mai poți face nimic cu el. E mai rentabil să faci un schimb de ulei, care te costă 200-300 de lei, decât un schimb de motor, care poate ajunge la câteva mii de euro”, spune mecanicul Robert Marin.
Așadar, uleiul la o mașină pe benzină, la fel ca la diesel, e indicat sa fie schimbat la 10.000 de kilometri. Sau după un an, dacă nu ați circulat atât de mult cu mașina.
Dacă nu știi când a fost făcut ultimul schimb de ulei la mașină, atunci trebuie să verifici:
Astfel, dacă uleiul este sub limita marcată pe tijă, atunci trebuie să completezi până ajunge la nivelul optim.
Dacă acesta este prea vâscos sau prea lichid, atunci trebuie să mergi imediat cu mașina la service. Indicat ar fi să apelezi la o platforma
Dacă este la nivel corect, are vâscozitate, dar e de culoare neagră, atunci ar fi bine să-l înlocuiești.
De asemenea, dacă în bord se aprinde martorul de la ulei, atunci trebuie să verifici imediat nivelul acestuia. Dacă e prea scăzut, trebuie completat și apoi mers cu mașina la mecanic, pentru că e posibil să ai pierderi.
„Dacă mașina începe să scoată fum negru sau simți miros de ulei ars, trebuie să mergi urgent la service. De asemenea, sunt cazuri când motorul începe să consume foarte mult ulei. De asemenea, trebuie mers la mecanic sau în service, pentru a rezolva problema. Pentru că poți trezi că rămâi fără ulei la motor, în mers, și riști o daună totală”, a mai spus Robert Marin.
Toți producătorii auto recomandă anumite tipuri de lubrifianți, potrivite pentru motorul cu care e echipată mașina.
Așa că cel mai bun ulei de motor pentru benzină îl găsești în cartea mașinii. Acolo se află toate informațiile necesare privind tipul de ulei și intervalul de service.
Dar, dacă nu ai aceste detalii, atunci ar fi bine să ceri opinia unui mecanic. De preferat a celui la care mergi de obicei, pentru că acela cunoaște și particularitățile mașinii tale.
Dacă nici cartea mașinii, nici mecanicul nu te ajută, atunci iată câteva informații care să te ghideze.
Cel mai întâlnit ulei de motor în România este cel cu vâscozitate 5W30. Circulă ușor la temperaturi joase, iar motorul nu se va îneca.
Uleiul 5W40 este mai rezistent la temperaturi mari și oferă o protecție mai bună părților motorului.
Mai întâlnim 10w40, care funcționează bine la temperaturi ridicate, dar e mult mai vâscos când afară este rece.
Toate uleiurile auto au aceeași bază, doar că unele sunt rafinate ulterior în funcție de cerințele diferiților producători de motoare.
Uleiurile full sintetic, de exemplu, sunt mai scumpe pentru că au nevoie de mai multă rafinare și distilare. Acestora li se mai adaugă și aditivi pentru a le mări vâscozitatea.
În schimb, uleiul semi-sintetic este un mix menit să ofere o tehnologie high-tech a uleiului de motor, dar la un preț mai mic.