Atât producătorii auto, cât și cei de lubrifianți, recomandă la câți kilometri trebuie făcut schimbul de ulei pentru motoarele pe benzină sau motorină sau la ce interval de timp.
Cu cât a avansat tehnologia, cu atât perioada de efectuare a schimbului de ulei și filtre a fost mărită.
Acum, înlocuirea lubrifiantului pentru motor poate fi făcută la un număr mult mai mare de kilometri. Chiar triplu față de recomandările din urmă cu 10-20 de ani.
Mașinile care funcționează cu motorină trebuie întreținute mai atent decât cele pe benzină. Motoarele diesel se pot înfunda mult mai repede, iar uleiul de lubrifiere este unul special, diferit de cel pentru motoarele pe benzină.
Motoarele diesel absorb mai mult carbon, de aceea, uleiurile conțin mai mulți dispersanți și aditivi anti-uzură. De asemenea, vâscozitatea este mai mare.
„În general, ar fi bine ca la cel mult 10.000 de kilometri să schimbi uleiul. Sau după cel mult un an, dacă nu ai parcurs această distanță. Recomandarea mea e ca acest schimb să se facă de două ori pe an. Toamna și primăvara, înainte și după sezonul rece. În special pentru cei care conduc în oraș, ar fi indicat ca la 6.000-7.000 de kilometri să înlocuiască uleiul”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Acesta a mai precizat că sunt uleiuri concepute să ofere același randament și după 15.000-20.000 de kilometri. Dar sunt mult mai scumpe.
Așadar, cei care vor să știe la câți kilometri trebuie făcut schimbul de ulei la diesel, cel mai bine e să întrebe mecanicul. Sau să citească recomandările producătorului auto sau ale companiei de lubrifianți de la care a pus ultima dată ulei.
Și în cazul mașinilor pe benzină, recomandat este ca schimbul de ulei să se facă la 10.000 de kilometri.
„La ambele motoare este indicat să înlocuiești uleiul până în 10.000 de kilometri. Sau după cel mult un an. Lubrifianții își pierd proprietățile în timp și ungerea pieselor din interiorul blocului motor se face tot mai puțin eficient. De asta se recomandă ca după 7.000 de kilometri deja să iei în calcul înlocuirea uleiului. Poți merge cu el și 20.000 de kilometri, dar riscul de a se strica motorul este foarte mare. Poți ajunge chiar la daună totală, dacă nu schimbi la timp lubrifiantul”, a mai spus mecanicul.
Sunt modele de mașini și producători de uleiuri de motor care admit că înlocuirea lubrifiantului se poate face și după 15.000 de kilometri.
Dar, de ce să riști să strici motorul, în loc să faci un schimb de ulei?
Când schimbi uleiul, trebuie să schimbi, în general, și filtrul de ulei, de combustibil și pe cele de aer și polen.
În funcție de producătorul lubrifiantului, prețul pe litru variază, între aproximativ 60-70 de lei și 120-140 de lei. Iar la un schimb e nevoie de 4-6 litri.
„Manopera e între 100 și 200 de lei, în medie, în funcție de mașină. Iar cu tot cu ulei și filtre, costul pentru acest service pornește de pe la 400 de lei. Depinde de piesele pe care le alegi și de producătorul lubrifiantului. În general, cam 500-600 de lei te costă, în general, un schimb de ulei și filtre”, a conchis Robert Marin
Cu toate că schimbul de filtre și ulei nu e o operațiune complicată, nu e recomandat să o faci la tine acasă, decât dacă ai cunoștințe mecanice. Indicat este să apelezi la ajutorul unui mecanic sau să te duci la un service autorizat, care îți oferă și garanție pentru lucrarea efectuată.