Jihad pe piața asigurărilor RCA. Ce schimbări pregătesc asiguratorii
Asiguratorii pregătesc un adevărat jihad pe piața asigurărilor RCA, cei care vor avea de suferit fiind șoferii. Potrivit unui anunța al Confederației Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), modificarea Legii RCA, în forma propusă de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR), ar putea dezavantaja milioane de şoferi români.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, afirmă că şoferii păgubiţi în urma unor accidente ar putea primi doar 30-35% din valoarea reală a despăgubirii, în timp ce firmele de asigurare ar face un profit suplimentar de 500 milioane euro pe an.
„Practic, dacă asiguratorul va calcula o pagubă de 1.000 de lei, iar la service vor fi cheltuieli cu reparaţiile de 4.000 de lei, păgubitul va primi suma stabilită de asigurator şi va fi nevoit să plătească reparaţia din banii proprii, deşi plăteşte asigurare. Asiguratorii doresc să profite în mod legal de lipsa de informare a păgubiţilor RCA cu privire la soluţiile tehnice necesare reparării autovehiculului şi a valorilor reale de reparaţie, pe care consumatorii nu au de unde să le cunoască atunci când acceptă şi semnează oferta subevaluată de despăgubire din partea firmelor de asigurări.
Jihad pe piața asigurărilor RCA. Cine vor fi cei afectați de schimbările legii asigurărilor?
Toţi proprietarii de autovehicule pot fi afectaţi de propunerea de modificare a Legii RCA venită din partea UNSAR, împotriva consumatorului. Parlamentul României trebuie să aibă în vedere faptul că 8 milioane de proprietari de autovehicule vor fi afectaţi, precum şi o industrie care reprezintă 15% din PIB-ul României şi care asigură salariile a peste 500.000 de cetăţeni”, explică Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR, citat se Mediafax.
În acest moment, pe rolul instanţelor de judecată din România sunt peste 100.000 de procese cu asiguratorii, aceştia pierzând în procent de peste 90%. Dacă propunerile UNSAR de modificare legislativă ar fi adoptate, păgubiţii RCA ar primi doar 30 – 35% din valoarea reală a despăgubirii, iar firmele de asigurări ar face un profit suplimentar de peste 500 de milioane de euro pe an, susține confederația.
Proiectul de modificare a legii asigurărilor se află în dezbatere încă de acum trei luni și a primit numeroase critici. Transportatorii, dar și asociațiile de consumatori, consideră că modificările propuse sunt în măsură să afecteze drepturile consumatorilor, profitabilitatea operatorilor de transport, dar și siguranța rutieră. Asta deoarece service-urile vor folosi componente de slabă calitate, posibil chiar rezultate din dezmembrări, pentru a se încadra în costurile impuse. De asemenea, este posibil ca păgubiții să nu mai poată recupera de la asigurători întregul cost al reparațiilor, ceea ce ar însemna introducerea unui sistem de co-plată.
Merită precizat și faptu că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a majorat anul acesta tarifele de referință pentru asigurările RCA, ceea ce înseamnă că șoferii, deși plătesc mai mult, vor fi dezavantajați într-o măsură mai mare decât până acum..