Tablă sau aliaj? Aceasta este veșnica întrebare a celor care își cumpără o mașină. Alegerea lor este, în mod obișnuit, în funcție de buget. Dar mai există o opțiune. Este vorba despre jantele structurale. 90% dintre șoferi nici nu au auzit de acest concept.
Jantele structurale sunt, de fapt, niște jante de tablă, peste care se pun capace speciale. Arată astfel aproape ca niște jante din aliaj și cu siguranță, arată mult mai bine decât clasicele jantele de tablă. La o primă vedere, mulți nici nu și-ar da seama de diferențe.
Sunt câțiva producători care apelează constant la această soluție pentru versiunile cu echipări inferioare. Este vorba despre Opel (vezi noul Crossland facelift), Ford, Renault și Dacia. Constructori ca Mercedes-Benz sau BMW, de exemplu, nu oferă această opțiune în gamele lor.
Nici jantele structurale nu sunt prea ieftine și se apropie vertiginos de prețul celor din aliaj atunci când sunt noi. Pot deveni accesibile atunci când sunt achiziționate second hand. Pe site-urile de profil, poți achiziționa un set de jante structurale la mâna a doua, plus anvelope se pot găsi cu prețuri cuprinse între 300 și 1000 de lei. Prețurile depend de o serie de factori cum sunt vechimea, modelul, starea și, bineînțeles, dimensiunea.
Sunt și vânzători care oferă la bucată, începând cu 80 de lei. de cele mai multe ori, aceștia au doar trei astfel de produse. Pe al patrulea, este posibil să-l fi deteriorate.
Jantele structurale nu sunt mai rezistente decât jantele de tablă. Se zgârie și se îndoaie foarte ușor. Dar se și repară foarte ușor.
Un mare dezavantaj este rugina, pentru că acestea ruginesc ca jantele clasice de tablă. Se pot însă recondiționa, sabla și vopsi, dacă proprietarul mașinii consideră că investiția merită. Jantele din aliaj în schimb, nu ruginesc niciodată.
Jantele structurale au exclusiv dimensiuni de 16 și 17 inci. Spre deosebire de capacele obișnuite, astfel de jante se prind în prezoane. Astfel, riscul ca ele să cadă în mers, așa cum se întâmplă în cazul capacelor, atunci când dai cu roata într-o groapă sau lovești o bordură, este minim.