ISTORIC: Volvo aduce maşina autonomă pe şosele încă din 2017, prin programul Drive Me!
Când citeşti comunicatele de presă venite din Suedia îţi dai seama că ei trăiesc pe altă planetă, una în care fiecare viaţă umană este atât de valoroasă încât fabricanţii de maşini, primăriile şi cetăţenii înşişi se pun împreună şi găsesc soluţii în zone care ar fi părut până mai ieri complet SF. Iar faptul că Volvo tocmai ne anunţă că prima flotă de maşini complet autonome va străbate străzile din Göteborg în 2017 este atât de străin de realitatea din România încât îţi vine să laşi totul baltă şi să emigrezi la spălat de vase acolo, doar pentru a fi martor al acestei revoluţii.
VOLVO Autopilot – sistemul care îţi conduce singur maşina
Dar prima fază a acestui proiect are loc deja. Tehnologia se numeşte Autopilot, iar primele maşini deja străbat străzile acestui oraş, fiind capabile încă de pe acum să urmeze maşinile din faţa lor pe aceeaşi bandă, să-şi adapteze viteza în funcţie de ele, inclusiv până la oprire şi să intre singure în traficul aglomerat. De altfel, chiar şi noul XC 90 are o funcţie care îi permite să urmărească automat maşina din faţă, inclusiv cu manevre automate de menţinere a benzii de rulare, dar şi cu funcţii noi, care previn ieşirea de pe drum chiar şi când marginile acestuia nu sunt marcate.
Un complex sistem de senzori detectează absolut tot ce se întâmplă în jurul maşinii
Evident, Volvo începe, ca şi ceilalţi fabricanţi auto, în special cu situaţiile de tranzit zilnic de la şi spre serviciu, cele în care plăcerea de a conduce pur şi simplu nu există, dar există, în schimb, riscuri mari asociate cu accidentele rutiere şi cu poluarea – peste 60% dintre accidentele grave au loc la viteze relativ mici, de sub 70 km/h, în mediul urban. Implementarea unui astfel sistem de conducere autonomă pe toate maşinile nu doar că ar reduce cu circa 50% emisiile poluante (pentru că maşinile automate ar merge mult mai fluid), dar ar putea reduce la ZERO numărul accidentelor grave, soldate cu morţi şi răniţi.
Dacă asta vă pare SF, să ştiţi că suedezii şi-au redus cu peste 50% numărul accidentelor mortale în ultimii zece ani, iar trendul continuă. Prin 2025, se estimează că doar 12 suedezi la 1 milion de locuitori vor deceda din cauza accidentelor grave, faţă de sub 30 acum şi 63 acum 10 ani, iar asta se va întâmpla fără ca maşinile autonome să reprezinte mai mult de 5% din total în acea perioadă. Apropo, în România mor peste 90 de români pe şosele la 1 milion de locuitori…
Maşina autonomă de la Volvo: ce va şti să facă un Volvo în 2017
În 2017, maşinile din programul Drive Me! vor fi capabile să execute absolut toate manevrele pe care ar trebui să le facă un şofer pe şosea, fără ca acesta să mai fie nevoit să ţină mâinile pe volan, aşa cum este acum. Acestea includ accelerare, frânare, păstrarea benzii, depăşiri, intrări şi ieşiri din trafic pe şoselele de legătură, evitarea pericolelor din faţă şi din lateral, preîntâmpinarea situaţiilor periculoase (încetinesc automat în apropierea trecerilor de pietoni, se depărtează de maşinile oprite pe banda de urgenţă etc.) dar şi, într-o a doua etapă, reacţii prestabilite în cazuri speciale (vor încetini automat şi se vor da singure la o parte, de exemplu, dacă din spate vine o ambulanţă cu sirena pornită).
Maşinile mai multor producători sunt deja capabile să urmeze automat maşina din faţă. Autopilot va fi capabil să conducă singur
Volvo va dota maşinile cu aceste funcţii şi va creşte treptat viteza până la care nu mai este nevoie de intervenţia şoferului. Mai întâi la viteze de oraş, apoi la viteze de autostradă. La orizontul anilor 2020, maşinile de serie Volvo vor fi integrat deja această tehnologie, astfel că mai avem mai puţin de 5 ani până când vom putea ieşi din showroom-ul dealerului cu o maşină care merge 100% singură!
Programul pilot Drive Me! va porni cu 100 de maşini, conduse chiar de clienţi, care vor fi capabile să meargă autonom pe circa 50 de kilometri de drumuri atent selectate în interiorul şi împrejurimile oraşului Göteborg. Aceste străzi sunt în general arterele principale folosite de navetişti, şi includ autostrăzi şi şosele de centură pe care se produc frecvent blocaje şi cozi.
Maşina va detecta permanent atât celelalte maşini, cât şi pietonii, animalele şi marginile drumului
Maşinile vor fi capabile să ia singure decizii, fără intervenţia şoferului, în orice situaţie. Chiar şi în situaţiile periculoase, când altădată ar fi fost necesară intervenţia acestuia, maşinile vor şti să părăsească traficul şi să-şi caute singure un loc sigur, dacă şoferul nu intervine. În plus, Autopilot va fi capabil să parcheze singur maşina, şoferul ieşind pur şi simplu din ea şi comandându-i să-şi găsească singură locul de parcare.
Volvo Drive Me – de ce la suedezi se poate iar la noi nu
Programul Drive Me nu este doar unul care implică tehnologii avansate puse pe o maşină. Este un program care implică o colaborare între un fabricant de maşini şi autorităţile locale şi centrale – primăria şi poliţia – precum şi responsabilii drumurilor suedeze. Ţinta e ca Volvo să-şi dea seama ce tehnologii trebuie să pună pe maşini pentru a elimina situaţiile în care acestea ar putea fi păcălite de infrastructură sau situaţii neprevăzute, iar autorităţile să ştie ce modificări trebuie aduse infrastrcturii astfel încât să stimuleze implementarea de maşini autonome.
Evident, va fi modificată şi legislaţia, pentru ca şoferii maşinilor autonome să nu fie amendaţi pentru că fac alte lucruri la volan
Nu în ultimul rând, proiectul doreşte să obişnuiască mentalul colectiv cu maşinile autonome aflate în trafic, pentru că, aşa cum ne spun oficialii Volvo, suntem deja obişnuiţi ca un avion să meargă pe pilot automat cap-coadă, dar nu ne simţim deloc în siguranţă într-o maşină care conduce singură.
Să mai spunem că, în timp ce până şi bulgarii şi-au redus dramatic numărul de morţi pe şosele, România are încă mari probleme în a scăpa de căruţele de pe stradă, iar românii îşi înmatriculează toate rablele Europei, pentru că nu pot altfel. Oare chiar nu pot, sau nu vor?